One at a time, constants become surreal.

Gisteren reisde ik dus af naar Amsterdam, de Melkweg. Anne en ik gaan eerst wat winkelstraten in A’dam onveilig maken, met name de straat waar de Fame zit. Leuke bijkomstigheid is dat er één of andere ‘Midsummer Christmas Sale’ – inclusief kerstman! – aan de gang is. Ik sla dan ook een groot aantal nieuwe en semi-nieuwe cd’s in, en oordopjes. Want die ben ik natuurlijk vergeten. Via een paar verschillende routebeschrijvingen, komen we bij de Melkweg aan. Gerustgesteld dat we het hebben gevonden en er nog nauwelijks rijvorming is, gaan we eerst heel goedkoop pizza eten. Eenmaal weer in de rij bewonderen we onze gekochte cd’s en zien we Paul en Alina voorbij lopen. Helaas sluiten ze niet aan, maar lopen ze richting het politiebureau, omdat Alina’s portemonnee is gestolen. Een behoorlijke domper..

Dan gaan de deuren open, lever ik m’n lousy e-ticket in en sponseren we AFI door de aankoop van een sticker- en buttonpakket (ik) en een vest (Anne). We hopsen – oké, ik hops – de zaal binnen en vinden een mooi plekje vooraan. In het voorprogramma staat Cooper; drie mannen, toch wel een beetje op leeftijd, in pak, waarvan de drummer heel goor kauwgom kauwt. Ze klinken best leuk, ware het niet dat ze zelfs met z’n drieën nauwelijks boven hun instrumenten uitkomen qua zang. Toch krijgen ze wel een punt voor enthousiasme.

Hierna is het weer even wachten geblazen, maar dan gaan de lichten weer uit en springt AFI het podium op. Van mijn voornemen om bij te houden welke nummers ze spelen, blijft niet veel over. Het enige dat ik me herinner is The Missing Frame (“I can’t count”), Miss Murder, Dancing Through Sunday, de nieuwe single en nog wat nummers. Dat doet er verder ook niet toe, want het optreden is gewoon awesome! Er hangt een totaal andere sfeer dan tijdens hun concert in Paradiso, een paar jaar geleden. Het gaat er allemaal veel gemoedelijker aan toe, men is gewoon aardig voor elkaar. Omdat er in deze zaal geen hek voor het podium is geplaatst, staan we, net als bij Opeth, pal tegen het podium aan. Dat zorgt voor mooie foto’s en de unieke kans om Davey’s zilverglitterendelovertjesAllStars aan te raken (hoera!). De bandleden hebben een ‘frisse’ houding en door Davey’s praatjes tussendoor heb ik het gevoel dat ze ook echt lol in het optreden hebben. Na de grote omg-we-gaan-weg-maar-de-lichten-gaan-nog-niet-aan-we-want-more-verdwijntruc, krijgen we nog twee nummers en de belofte dat ze binnenkort terug zullen komen te horen. Dan is het afgelopen en loopt de zaal langzaam leeg.

Aangezien we toch alle tijd hebben, besluiten Anne en ik, net als veel andere mensen, om nog niet meteen te vertrekken. De tourbus staat recht naast het Melkweggebouw en we zien hoe een grote hoeveelheid kisten met instrumenten, snoeren en merchandise in twee vrachtwagens worden gereden. De bandleden kunnen niet zonder dat onze scherpe blik op hen valt hun tourbus inglippen. Het wachten loont, want op een gegeven moment loopt drummer Adam de Melkweg uit. Wij zwaaien enthousiast, hij lacht wat verbaasd en dan verzamelen we moed om om een handtekening te vragen. Zodoende krijgt Anne een handtekening in haar cd-boekje en ik op een echt ticket (meegenomen tijdens het verlaten van het gebouw). Na een tijdje worden we door een klein groepje mensen erop geattendeerd dat bassist Hunter aan de andere kant van de bus staat te praten. We lopen er heen en nadat hij uitgebreid mijn Hema-pen-met-appeltjes heeft bewonderd, signeert hij het kaartje en tekent hij er ook nog een cute snake bij. Yayz! We wachten nog een poos om een blik op te vangen van Davey en Jade, maar op een geven moeten we toch echt richting station gaan, om de laatste trein te halen. Uitgeput rollen we om 04:30 in onze slaapzak bij Ida thuis, om de volgende ochtend weer naar Friesland te vertrekken.

YAYZ! [/fangirl]

Peace.

Geef een reactie

