Almost swallowed by the snow.

Kasabian – Ladies and Gentlemen (Roll The Dice)

Hoera! Er ligt meer sneeuw! Gisteravond moest ik mezelf al tegenhouden om buiten nog gaan rond te rennen, dus zette ik m’n wekker betrekkelijk vroeg. Wanneer ik ’s ochtend wakker wordt krijg ik al een smsje van Tim, of er nog bussen in het centrum van Groningen rondrijden, want de 315 rijdt in ieder geval niet. Na een vlug ontbijt pak ik mezelf opgewekt in en stap verwachtingsvol rond kwart voor acht naar buiten. Whoopie! Minimaal tien centimeter sneeuw! Ik besluit eerst maar even naar de dichtstbijzijnde bushalte te lopen. Terwijl ik daarheen loop, krijg ik al het gevoel dat er niet veel (bus)verkeer rondrijdt door de stad. Het is bizar rustig.

Bij de bushalte staan een aantal mensen een beetje giechelig te bellen: “Nee, rijden er écht geen bussen? Maar ik heb een tentamen! Besluit ik eens de bus te nemen, rijdt ie niet! Nee.. fietsen gaat ook niet..” (ondertussen gaat er iemand bijna onderuit met zijn fiets). Er komt een Zweedse jongen aanlopen, die niet helemaal lijkt te begrijpen waarom bij tien centimeter sneeuw het complete openbare vervoer stagneert. Hij besluit maar een taxi te nemen (want die rijden nog wel) om op tijd bij zijn tentamen op het Zernike aan te komen.

Ondertussen loop ik naar het Noorderplantsoen en stel ik Tim op de hoogte van de vervoersontwikkelingen in Groningen. Daarna verbaas ik me over hoe prachtig het park er uitziet en klim ik, met het nodige gevaar, de heuvel op om van het uitzicht te genieten. Ik besluit door te lopen naar het station, om te kijken hoe de besneeuwde stad er uitziet en of er misschien tóch bussen rijden. Onderweg zie ik gillende kinderen op sleetjes, maniakale moeders die tegen hun kinderen schreeuwen dat ze VOORAL NIET IN DE SNEEUW MOETEN GAAN STAAN! want dan krijgen ze natte schoenen en moeizaam voortploeterende fietsers. Twee jongens overleggen of ze wel of niet naar hun colleges zullen gaan: “Nee jonge, we gaan gewoon niet en dan gaan we een sneeuwpop op de Grote Markt maken!”.

Op het station is het griezelig rustig, er rijdt één trein weg en er is geen bus te bekennen. Er wordt omgeroepen dat “door de slechte omstandigheden op de weg, er voorlopig geen Qbuzz bussen zullen rijden”. Oké, dat is duidelijk. Weer op weg naar huis via de Ebbingestraat, die één grote file van slippende auto’s is. De besneeuwde kerstboom op de Grote Markt ziet er overigens prachtig uit. Een sneeuwschuiver schuift een fietspad schoon, waar een dankbare stroom fietsers gretig gebruik van maakt. Terwijl het nog steeds sneeuwt, klop ik voor de deur m’n kleding af en besluit een warme douche te nemen, om daarna heerlijk warme chocolademelk te gaan drinken.

Terwijl ik dit typ, is het weer harder gaan sneeuwen. Volgens het weerbericht schuiven de sneeuwbuien ‘tergend langzaam’ over ons heen, dus blijft het nog wel even zo. Ik vind het prima, ik moet niets.

Geniet van de sneeuw!

Een Reactie op “Almost swallowed by the snow.

  1. Ik vind het niet zo prima, want ik moet van alles.

    Nou ja, niet zeuren.. er ligt sneeuw. Dat gebeurt zelden, dus ik ga er nu blij mee zijn. Of tenminste een soort van.

Geef een reactie

