Be careful with that axe, Eugene.

Dream Theater – The Root of All Evil

Dit is een post die volledig is gewijd aan mijn Finse/Zweedse/Scandinavische aankopen. Want ik was niet alleen in Finland om te genieten van de prachtige natuur, maar ook om de (zeer ernstig) kooplustige toerist uit te hangen. Mocht je een onuitgesproken aversie tegen rendieren, Iittala of vogeltjes hebben, kijk dan niet verder!

  1. Pluchen roodborstje! Binnen ons gezin heerst nogal een voorliefde voor roodborstje; deze is dus al helemaal platgeknuffeld (figuurlijk gelukkig). Aangeschaft in het museum annex toeristenwinkeltje van Muonio. Ze hadden ook nog schattige uiltjes, nachtegalen en Vlaamse gaaien. Naast hun schattigheid maken ze ook nog hun specifieke vogeltjesgeluid. En – hoe is het mogelijk? – volgens het kaartje dat aan het staartje hing, is het geluid van dit roodborstje opgenomen in Santpoort, Noord-Holland.
  2. Volgens Tim het vreemdste souvenir ooit. Het is een tube aardbeientandpasta van de Muumi, stripfiguurtjes van Tove Jansson, die zijn vertekenfilmiseert. Maar ik bedoel, kijk nou hoe schattig! En hoe Fins/Zweeds wil je het hebben?
  3. Iittala bekers! In de dorpssupermarkt gekocht. Ik vond deze rode kleur wel mooi staan bij de witte mokken die ik al heb.
  4. Thee: Russian Blend. Gekocht in Helsinki, bij Théhuone. Ik heb nog meer thee, ook Russische, maar dan een andere blend, van konditorei Esplanad.
  5. Een glazen vogeltje! Ik wilde al heel erg lang een Iittalavogeltjes, maar die zijn zo verschrikkelijk duur! Toen zag ik deze – geen Iittala, maar wel mooi – maar helaas was hij een beetje beschadigd. Omdat je dat toch alleen maar zag in een bepaald licht, besloot ik ‘m toch te kopen en toen kreeg ik ‘m ook nog gratis ^^
  6. Elandkaarsjesding. Grappig is dat op het doosje ‘SOUVENIRS FROM SWEDEN’ stond, maar er was geprobeerd het ‘FROM SWEDEN’ te verbergen met een merkstift :P
  7. Een sleutelhanger in de vorm van een Lappenlaarsje, gekocht op het vliegveld van Kittilä. Franka heeft er één in het rood (:
  8. Een Fins kerstboomornament! Altijd handig. Van de shop van Harriniva.
  9. Chocolade. Niet zomaar chocolade, maar ‘Blueberry pie’ en ‘Lingonberry milk parfait’-chocolade, van Karl Fazer. Yum!
  10. Iittala servetten, van een print die ik al heel lang adoreer. Ik vind ze eigenlijk te mooi om te gebruiken, maar oké (;
  11. Fazermint! Chocolaatjes met mintvulling en zeer verslavend.
  12. Dit is een diervriendelijk rendier voor aan de muur. En hij ziet er ook nog eens heel lief uit!
  13. Tja, je bent in Finland, of je bent het niet. Daarom koop je nog snel even op het vliegveld een ijsblokjesmal, zodat je zomers de Finse meren van Alvar Aalto in je glas kunt gooien. Dit was ook het (“ietwat”) goedkopere alternatief van de vazen ontworpen door Aalto.
  14. Ook nog op de valreep gekocht, een dienblaadje met heel veel rendiertjes erop.
  15. Piparkakkuja, peperkoekjes dus. Ze zijn erg lekker; een combinatie tussen ouderwetse pepernoten en eh.. peperkoekjes.
  16. Een tas gemaakt van Finse koffiepakken. Geniaal! En superstevig ^^
  17. Een heel mooi vogeltje, gemaakt van flinterdunne stukjes berkenhout. Echt prachtig. Ik was zo bang dat ie de reis niet zou overleven..
  18. Niet afgebeeld zijn souvenirs die ik al weggegeven heb, zoals Aino Aalto glazen, een ‘rendierenpannendingetje’, rendiersokken, Iittala pastaborden en rendiersleutelhangers. Ja, veel rendieren en veel Iittala.

Veel gekocht? Hoezo?

Peace!

4 Reacties op “Be careful with that axe, Eugene.

  1. Pingback: Favoriete kaarten van oktober. « From the yellow windows of the last train.·

Geef een reactie

