Finland, part I.

Korte introductie: sinds ik door diverse mensen ben besmet met het ‘Finland-virus’, speculeren ik en anderen al tijden over een reis naar het Beloofde Land. Deze maand kwam het er dan eindelijk van! Samen met mijn tante Rinske reisde ik af Muonio, een plaatsje in Lapland. Daarna bivakkeerden we ook nog een weekend in Helsinki. Dit is het verslag.

Zaterdag 2 januari

Vroege start van de dag: om 5:20 gaat mijn wekker, waarna ik nog snel wat laatste dingen inpak en dan vertrekken mem, Rinske en ik naar Heerenveen. Na een vlekkeloze treinreis komen we aan op Schiphol, waar we besluiten meteen maar in te gaan checken, dan is er daarna nog genoeg tijd om te shoppen, koffie te drinken en zelfgebakken citroentaart te eten.
Dan lopen we een heel eind naar gate dertig, stappen in het vliegtuig en na wat eindeloos rondjes rijden, stijgen we dan eindelijk op! Mijn eerste vlucht bevalt prima, het is bijzonder om te zien dat “achter de wolken” inderdaad “altijd de zon schijnt”. We zien allemaal besneeuwde eilandjes en ijzige meren; prachtig!

Na een soepele landing komen we aan in Helsinki, waar we meteen maar op alle leuke Iittala-winkeltjes afduiken en bergen chocolade kopen. Even is er verwarring over het tijdsverschil, want het is immers een uur later, en we menen dat we op moeten schieten om ons vliegtuig te halen. Eenmaal bij de gate aangekomen, blijkt dat nogal mee (of tegen) te vallen, het vliegtuig is er nog niet eens. Ondanks fikse vertraging komen we aan in het besneeuwde en hele koude Kittilä. Rinske en ik vragen, als eigengereide Hollanders, meteen de weg naar de bus naar Muonio, terwijl later blijkt dat de brave chauffeur met een papiertje met “Rince Cnossen” erop op ons heeft staan wachten…
Anyway, uiteindelijk is het busvolk compleet en scheurt de chauffeur in een flinke sneeuwbui met honderd over bochtige Finse boswegen. Klein cultuurschokje. Hij zet ons af bij Lomamaja Pekonen (‘lomamaja’ betekent zoiets als ‘huisjespark’, heb ik me laten vertellen), waar we onze intrek nemen in een schattig en toch ook ruim huisje, met sauna. Voor het raam hangt een thermometer prominent in het zicht en we kunnen het dus ook niet laten om zo ongeveer er elk uur op te kijken. Temperatuur van die avond: -22 ºC.

Zondag 3 januari

Hoewel we vrij laat op staan, is het nog steeds donker buiten, maar langzamerhand zien we achterhuis tekenen van wat een zonsopgang zou kunnen worden genoemd. Ondanks het feit dat de zon niet boven de horizon uitkomt, is het niet donker. Integendeel zelfs! De sneeuw weerkaatst optimaal het luttele licht dat wordt verspreid.
Rinske en ik pakken ons stevig in en gaan naar buiten voor een wandeling, eerst richting het schattige kerkje, daarna naar één van de twee supermarkten die Muonio rijk is. Daar brengen we geruime tijd door met het zoeken naar, al dan niet biologische, melk, tofu, uien (sipuli!) en brood. Ik ben m’n kleine woordenboekje vergeten, maar gelukkig voor ons staat op alle producten de informatie ook in het Zweeds, waar we meer wijs uit worden dan het Fins. Blijkt ons Fries toch nog bijzonder van pas te komen!

’s Middags worden we per busje naar een stal vlakbij Harriniva (hotel en activiteitencentrum) gebracht. Ik ga namelijk paardrijden. Rinske gaat ook mee, niet om te paardrijden, maar vooral om foto’s te maken en te wandelen. Bij aankomst staan er al een stel paarden opgezadeld en wel op ons te wachten. Ik ben bijzonder blij dat ik gewoon mijn skibroek heb aangedaan, in plaats van mijn rijbroek. Wanneer je in Nederland je koffer inpakt, is het toch wel moeilijk in te schatten hoe koud het werkelijk zal zijn! Nadat er een cap over m’n muts heen is gewurmd, legt onze gids uit hoe je op een paard stapt. Aangezien ik al een geruime tijd over deze elementaire kennis beschik, grijp ik de kans om aan Hanna, een meisje dat meehelpt, details over ‘mijn paard’ te vragen. Hij blijkt een Finse ruin van tweeëntwintig jaar te zijn, die fantastisch kan springen en Hippu heet. Ik vind Hippu lief, met z’n poeffige vacht en bevroren snoet. Nadat iedereen zit, rijden we een paar rondjes door de bak, waar ongeveer een halve meter sneeuw ligt. En dan is het tijd om de echte wildernis in te trekken.

We vertrekken vrij laat op de middag, daardoor rijden we de tweede helft van de tocht eigenlijk in het donker. Dat maakt voor het uitzicht verder niet uit. Het is prachtig. We rijden over hele smalle paadjes, terwijl de paarden door de hoge sneeuw ploeteren. We gaan in een rondgaande beweging de berg op en eenmaal op de top aangekomen, hebben we een heel mooi uitzicht op de ‘vallei’, maar ook op de andere tunturi’s in de buurt.
Na twee uur ben ik toch ook wel weer een beetje blij dat ik af mag stappen, ik ben behoorlijk verkleumd. De paarden hebben nergens last van, na het afzadelen en het opdoen van een deken, gaan ze snel in het weiland hooi eten. Onze gids vertelt dat de paarden eigenlijk altijd buiten staan, behalve als het ’s winters heel hard waait of regent. Ik word per auto getransporteerd naar Harriniva, waarna Rinske en ik weer bij ons huisje worden afgezet.

Daar aangekomen probeert Rinske de sauna aan te zetten, wat neerkomt op veel draaien aan twee knoppen en maar afwachten wat er gebeurt. Gelukkig wordt het warmer in de sauna, dat is dan in ieder geval iets. Terwijl we macaroni eten, kan het houten hokje z’n best doen om nog warmer te worden. Na twintig minuten flink opgewarmd te zijn, is het bijzonder bizar om alleen op pantoffels of bergschoenen (vastgevroren voeten zijn niet het doel van de avond) buiten rond te lopen, terwijl het tientallen graden onder nul is. Ja, heel bizar. Terwijl we toch buiten zijn, speuren we de hemel af naar het beroemde noorderlicht, maar afgezien van maan en sterren zien onze ongetrainde ogen niet echt veel noemenswaardigs. Gelukkig wachten binnen Finse kaneelkoekjes en Fazerchocolade, dat maakt alles goed.

Morgen waarschijnlijk meer, want ik ben nu moe ^^

Peace!

2 Reacties op “Finland, part I.

Geef een reactie

