Finland, part IV.

Vrijdag 8 januari

De wekker gaat vandaag vroeg, zodat we nog even ‘afscheid’ kunnen nemen van Muonio en omgeving. Daarna moet er zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk spul in tassen en koffers worden gestopt. Mijn koffer en tas zijn aanmerkelijk voller dan de heenreis… Na afscheid te hebben genomen van mevrouw Pekonen en haar man, stappen we in de bus die ons naar het vliegveld zal brengen. Tijdens de busreis naar Kittilä vermaken de meeste passagiers zich met het kijken naar de felroze ‘bergtoppen’ en de besneeuwde bomen. Hoewel we ruim op tijd op het vliegveld aankomen, moeten we ons uiteindelijk nog haasten om ons vliegtuig te halen! Al die verleidelijke winkeltjes ook… Door het raampje werpen we nog een laatste blik… dag Lapland!

Op het vliegveld van Helsinki aangekomen, nemen we de bus naar Helsinki centrum. Er ligt zelfs een flinke laag sneeuw. We hebben om 5 uur met Riitta, een Finse vriendin van Rinske, in een restaurant afgesproken, maar eerst moeten we ons hotel nog vinden, om onze bagage daar te dumpen.
Eerst schaffen we een kaartje aan waarmee we drie dagen onbeperkt met het openbare vervoer kunnen reizen. Aangezien er overal bussen en trams rijden, lijkt ons dat namelijk wel handig. De kaart komt meteen van pas wanneer we per tram naar het hotel willen reizen. Vol goede moed kijken we naar de verschillende lijnenkaarten en vragen we aan verschillende personen welke tram we het beste kunnen nemen. Na drie keer een andere lijn en halte geadviseerd te hebben gekregen, raken we het spoor een beetje bijster. Uiteindelijk denken we de goede lijn gevonden te hebben, we zien tram 3T zelfs aan komen rijden en dan… is hij opeens foetsie! Ging ie nou echt de bocht om? Daar is toch geen spoor?
Na verschillende pogingen om lopend de weg te vinden naar óf het hotel óf het restaurant, gewapper met kaarten en vage aanwijzingen van voorbijgangers, stort ik me op het ontcijferen van de buslijnenkaart. We lopen een heel eind naar het tweede (oh, zijn er twee busstations? Dat verklaart veel… Of nee, toch niet.) busstation, waar onze bus vermoedelijk zal vertrekken. Natuurlijk blijkt dat niet zo te zijn. Volledig gefrustreerd en veel te laat zien we opeens de tram die we nodig hebben om bij het hotel te komen, dus we stappen in. Daar wordt ons overigens door een passagier verteld dat het behoorlijk bijzonder is dat er sneeuw ligt in Helsinki. Treffen wij het even!
Ondertussen hoeven we ons eigenlijk niet echt meer te haasten, want Riitta blijkt ziek te zijn.
Na het uitpakken besluiten we dan toch nog onze zoektocht naar lekker eten, in de vorm van restaurant Mount Everest, voort te zetten. Het is alweer een aantal jaren geleden dat Rinske daar heeft gegeten; we hopen dat het restaurant nog steeds bestaat! In de juiste tram, met hulp van de chauffeur, wat kaart- en straatnaambordjesleeswerk en een beetje geluk, staan we uiteindelijk voor de deur van Mount Everest. Nadat onze magen tot de nok toe met heerlijk Nepalees eten zijn gevuld, reizen we weer rustig terug naar het hotel en na een welverdiende douche val, in ieder geval ik, meteen in slaap.

Zaterdag 9 januari

Vandaag willen we zoveel activiteiten in één dag proppen, dat het op voorhand al lijkt dat dit niet haalbaar is. Toch wagen we een poging. ’s Ochtends lopen we langs de haven, waar net twee enorme schepen aangevaren komen. Dan lopen we door naar de, schijnbaar normaliter wervelende, maar momenteel vrij rustige markt. Het assortiment van de kraampjes bestaat vooral uit bontmutsen, gezien de kou nuttig, maar niet van belang voor ons. Het museum waar we heen willen, blijkt nog niet open te zijn, net als het tweedehands winkeltjes ernaast, dus lopen we maar over het sneeuwvrije trottoir naar het station, om te gaan klagen over Rinske’s kapotte tramkaart. Het omruilen van de kapotte kaart voor een nieuw exemplaar gaat gelukkig vlot.

Omdat we dan wel aan iets eet- en drinkbaars toe zijn, dwalen we even door de stad, op zoek naar een leuk ‘iets’. We belanden in ‘Esplanad’, met een enorm assortiment zoetigheid. Na een poosje verlekkerd naar alle soorten taarten, cake, koek en ander gebak te hebben gestaard, maken we een keuze. De Russische thee die ik heb gekozen, bevalt me zo goed, dat ik me afvraag of we er ook een zakje van kunnen kopen. Dat schijnt niet mogelijk te zijn, maar er wordt ons aangeraden te kijken bij Stockmann; een heel groot warenhuis. Op naar Stockmann (formaat 2 à 3 keer groter dan een grote V&D) dus! Daar zoeken we, zonder resultaat, naar ‘onze’ thee, tussen alle andere soorten. Een aardige meneer helpt ons ook met zoeken en geeft de route naar een klein theewinkeltje, waar ze de thee vermoedelijk wel hebben. We vervelen ons in ieder geval niet in Stockmann, en komen dan ook met lichtere portemonnee en gevulde tassen naar buiten.
Op aanraden van Esther nemen we de tram naar de Temppeliaukion kirkko, maar deze is helaas op het moment dat wij aankomen gesloten, vanwege een begrafenis. Later op de dag nog maar eens proberen.
Omdat we toch onbeperkt kunnen reizen, rijden we een rondje door Helsinki met de tram. Dat is erg leuk, want zo zien we toch nog meer van de stad dan alleen een paar winkelstraten. Wanneer we weer in het centrum zijn beland, vervolgen we onze theejacht. Zonder dat het ons al te veel moeite kost, vinden we het piepkleine theewinkeltje, met een klein magazijntje dat helemaal is volgestouwd met thee, net als de winkel zelf. Ondanks het feit dat ze ‘onze’ thee niet hebben, kopen Rinske en ik toch beide een andere soort Russische thee. Ik + thee = hopeloos. Het tweedehands winkeltje waar we gisteren ook al langs liepen, blijkt alweer gesloten te zijn.. helaas.

Maar gelukkig gaan we nog wel even naar de Temppeliaukion kirkko, of ‘rotskerk’, zoals wij hem zonder tongbrekerij maar noemen! Het is een drukte van belang bij de kerk, want er is nu een bruiloft aan de gang. We staan te wachten tot we naar binnen kunnen, als de gasten naar buiten komen en een erehaag vormen. Als vervolgens het bruidspaar langs komt lopen, wordt er gerinkeld met belletjes. Heel leuk om mee te maken! De kerk is inderdaad dubbel en dwars een bezoekje waard. De zaal ligt in een uitgehouwen stuk rots, wat voor een heel bijzondere en warme sfeer zorgt. Dit wordt versterkt door de waxinelichtjes die her en der staan, het koperen dak en de kleuren van orgel en andere attributen. Het dak blijkt ook deels van glas te zijn, zodat het zonlicht mooi naar binnen valt, maar dit is voor ons niet zichtbaar, vanwege een laag sneeuw en de zonsondergang. Heel erg mooi.
We gaan gewoon nog een keer eten bij Mount Everest en drinken wat wodka, die ons later op de kille straten zal moeten verwarmen. In het hotel maken we plannen voor morgen, de laatste dag: Suomenlinna, thee, meer? We zien wel.

Zondag 10 januari

’s Ochtends pakken we al onze bagage al in lopen dan in gezwinde pas naar de haven, waar de veerboot naar Suomenlinna zal vertrekken. Suomenlinna is een eilandengroep, waar een vesting op is gebouwd. Het is heel mistig en hoewel de bomen er daardoor prachtig uitzien, is het wel een beetje jammer van ons uitzicht over zee, tijdens het varen. Desondanks is het varen door de bevroren zee ook behoorlijk spectaculair, net als de grote schare eenden die vertoefd bij de beide aanlegplaatsen. Omdat we rond 9 uur aankomen en het zondag is, is het overal uiterst rustig. Terwijl we de hoofdroute volgen, is het aantal mensen dat we tegenkomen op één hand te tellen. Juist doordat het zo mistig is, heeft alles een vrij mysterieuze uitstraling. Wanneer we boven op de bunkers lopen, kunnen net een stukje bevroren zee zien. Rinske vertelt dat ze hier ’s zomers is geweest, toen op de rotsen, waar nu sneeuw ligt, mensen lagen te zonnebaden. Als we teruglopen, schrik ik regelmatig op van het geluid van de misthoorn van een schip op zee. Het heeft iets vreemds om zo’n groot schip wel te horen, maar niet te kunnen zien.

Terug bij de aanlegplaats, stappen er net een hele lading Chinezen en Japanners van de boot; we zijn dus mooi voor de drukte geweest. Uitgecheckt en met onze bagage achter ons aan, gaan we nog wat eten en drinken bij ‘Esplanad’. Rinske krijgt het zelfs voor elkaar om nog een zakje van de felbegeerde Russische thee te kunnen kopen! Wij, als theeliefhebbers, ook weer blij.
Ondanks het vrij vroege tijdstip, nemen we toch de tram richting het station. Het is niet echt nuttig om nu nog in de stad rond te blijven hangen. Per bus reizen we weer naar het vliegveld. Daar drinken we nog uitgebreid koffie en thee, terwijl we uitkijken op onze gate. Ik krijg meerdere sms’jes over het extreme weer in Nederland, met sneeuwjacht, temperaturen die voor het gevoel onder de –15 liggen en verkeer dat tot 2 uur ’s nachts in de file staat. Ietwat nerveus houden we het vertrekscherm in de gaten, maar onze vlucht heeft alleen wat vertraging.

Wat later dan gepland, zetten we weer voet op Nederlandse grond en gaan we op zoek naar onze bagage. Lekker handig: na twee koffers loopt de ‘luggage belt’ vast en staan we met z’n allen een poos te wachten tot dat íemand iets gaat doen. Eenmaal weer in het bezit van al onze koffers en tassen, lopen we naar heit en Tim, die al op ons staan te wachten. De terugreis naar Friesland is nog wel een beetje spannend, want het sneeuwt en de wegen lijken glad door het dreigende zouttekort. Of toch niet? Even later halen we een kwistig strooiende zoutwagen in.
Thuis eten we lekkere pompoensoep en proberen Rinske en ik al zoveel mogelijk te vertellen over onze fantastische reis! Zeker voor herhaling vatbaar :D

En hiermee ben ik aan het einde gekomen van mijn uitvoerige verslag van mijn reis naar Finland, samen met Rinske. Ik wil Rinske nog even speciaal bedanken voor het doorzetten van dit, in eerste instantie nogal speculatieve, idee. Het was een fantastische ervaring, dankjewel!

Peace.

4 Reacties op “Finland, part IV.

1. Ga je je foto’s ook nog in een online album zetten? Ik heb ze ondertussen alle hier geplaatste foto’s aangeklikt hoor, maar dat is zo onhandig (‘: