From the shadows of the stars.

Ik wilde nog even een post maken over twee, of eigenlijk  drie, of eigenlijk vier heugelijke feiten van afgelopen week:

  • 31 januari werd Anne 21 jaar en dat vierde ze donderdag 4 februari. Dus reisden Tim, Marieke en ik af naar Leeuwarden en gingen we eerst naar Anne’s kamer om cadeaus te geven en ons te vermaken met (ENORM GEGROEIDE) Mittens! Daarna gingen we naar Scooters om het feestje te vieren. Omdat wij drieen de laatste trein naar huis namen, gingen we vrij vroeg weg, maar het was zeker leuk ^^
  • Marieke heeft nu officieel een nieuwe woning (met tuin en veel meer!) en ze gaat nu definitief verhuizen. Tim komt nu bij mij wonen (:
  • Vrijdag 5 februari was het mijn beurt om jarig te zijn en de fenomenale leeftijd van 21 te bereiken. Wat een prestatie! Van Tim kreeg ik Duizend schitterende zonnen van Khaleid Hosseini (de luxe versie met foto’s!). Daarna spoedden wij ons naar mijn huis, waar we opruimden en boodschappen deden, waarna ik aan de taart begon. ’s Middags kwam Marieke en van haar kreeg ik mijn allereerste Happy Meal. Ja mensen, jullie lezen het goed, het allereerste Happy Meal van mijn leven. Ik bedoel, je bent 21 en je wilt wat! Het was natuurlijk wel een Happy Meal vega- en Mariekestyle ^^ Daarna ging Tim met mij mee naar de manege, waar ik hem min of meer inwijdde in de wondere wereld der paarden en maneges. Jaja. Na traktaties, gingen we weer op huis aan, om ’s avonds nog even bezoek van Esther en René te krijgen. Van hen kreeg ik Dieren eten van Jonathan Safran Foer. Ik ben heel erg benieuwd naar dat boek. Nu heb ik in ieder geval in zo’n korte tijd zoveel boeken vergaard, dat ik me wel een paar maand op kan sluiten op m’n kamer…
  • Zaterdag 6 februari was het tijd voor de uilenexcursie! Esther, René, mem en ik reden naar het Natuurmuseum Fryslân, waar we met een groepje mensen op zoek zouden gaan naar ransuilen. Eerst kregen we, met behulp van opgezette uilen, flink wat informatie over uilen te horen. Na de lunch stapten we in een 9-persoonsbusje en reden we naar kleine dorpjes rond Leeuwarden. Onze gids had veel ervaring met uilen en wist door zijn uilentelling dan ook feiloos de slaapplaatsen van deze dieren. Onze eerste locatie was in een achtertuin van een gewoon woonhuis aan de rand van Marssum, in een conifeer. Eerst zagen we helemaal niets (Gids: “Ja, ik zie er één, twee.. drie..” Wij: “Huh, waar?!”), maar na een tijdje speuren, leerde je waar je op moest letten en was het verbazingwekkend om soms zoveel uilen op zulke normale plekken te vinden (een boom hangend boven een trottoir).
    Na een poosje gingen we naar een bejaardenhuis, waar in een patio ook een groenblijvende boom stond. Door de raampjes van de gang konden we recht in de boom en dus ook recht in de ogen van de uilen kijken! We stonden op gelijke hoogte, dus een verrekijker was in principe niet eens nodig! Heel bijzonder. Om te bewijzen dat de uilen ook wel eens in kale bomen zaten, gingen we nog naar een ander plekje. Tijdens het zoeken naar de vogels, bleken ze al de hele tijd in de boom recht boven ons hoofd te zitten.. Voor de dorpsbewoners moet het er zeker vreemd uit hebben gezien, zo’n gezelschap met allemaal telelenzen en verrekijkers, die een beetje naar een boom staren. Maar veel bewoners waren ook op de hoogte van de aanwezigheid van uilen, en anderen werden door mem op de hoogte gesteld (;
    Onze laatste locatie waren twee bomen in twee voortuinen in Dronrijp. Hier gingen we vlak voor zonsondergang naar toe, om de uilen uit te zien vliegen. Ik voelde me een beetje een slechte geheimagente, die aan het posten was voor een huis, maar dan wel midden in het zicht.. Uiteindelijk zagen we 22 ransuilen uitvliegen!
    Het was een heel bijzondere dag, met heel veel uilen (ruwe schatting: tussen de 70 en 75), veel plezier en veel verbazing. Het zijn werkelijk prachtige dieren, mooi getekend en met zoveel jaagaanpassingen. Een heel geslaagde dag dus! Leuk was dat we ook hoorden dat er eind maart een tentoonstelling over uilen in het museum komt; dat is vast ook wel een bezoekje waard ^^

Peace.

Geef een reactie

