There’s a drumming noise inside my head.

Een nostalgische terugblik op Koninginnedag.

Vroeger stond ik altijd op de vrijmarkt, samen met een vriendin. Reuze spannend. Een week van te voren werd bepaald wat er dit jaar verkocht zou moeten worden. Er werd spul van de zolder van ons hok gehaald. M’n vader had in het afgelopen jaar meestal weer genoeg gereedschap vergaard om wat oud gereedschap weg te kunnen doen. Daarna was het tijd voor de prijsstickertjes. Zorgvuldig geknipt van een stickervel en met balpen geschreven. Een dag voor de markt werden de ambitieuze prijzen altijd nog verlaagd, want anders zou het misschien niet goed verkopen!

Koninginnedag zelf begon voor mij meestal om een uur of zes ’s ochtends. Door hypernervositeit en drukte had ik natuurlijk geen oog dicht gedaan. Meestal was het koud en vaak regenachtig, net als vandaag. Na het ontbijt mocht ik altijd de vlag van zolder halen en uithangen, iets wat ik ook vandaag weer met veel plezier heb gedaan. Het heeft iets bijzonders en vrolijks voor mij, om de vlag uit te hangen. Na het ontbijt en inladen van alle spullen, gingen mijn vader en ik altijd met de auto richting het centrum van Joure. In mijn beleving altijd te laat; het liefst zou ik er al om zeven uur staan, want anders waren alle goede plekjes al bezet! Tijdens het rijden naar de Midstraat was het een sport om alle vlaggen te tellen – iets wat ik ook nu nog doe.

Gelukkig had mijn vriendinnetje grootouders die in het centrum van Joure woonden, pal naast de Midstraat, die meestal een plekje voor ons bezet hielden. Daarna was het een kwestie van kleden uit de auto laden, om zo snel mogelijk de eigen vierkante meters af te bakenen. Na afbakening volgde een periode van zorgvuldige uitstalling van het te verkopen spul. Meestal kwamen er al mannen af op het gereedschap van m’n vader voordat ik goed en wel was geïnstalleerd. Dat snelverdiende geld zorgde altijd wel wat voor een dilemma, want mijn vriendin verkocht bijna nooit iets. Mensen hadden meestal weinig interesse voor haar serviesgoed. Uit medelijden kocht ik meestal aan het einde van de dag wat van haar.

In de loop van de ochtend kwam m’n moeder langs, samen met m’n zusje, die altijd haar ogen uitkeek. Ik en vriendin waren natuurlijk zeer professionele verkoopsters, meesteressen in het aanprijzen van onze goederen. We hadden sterke verhalen over mensen die ‘ûnfoech’ probeerden af te dingen – maar wij hielden voet bij stuk. Maar m’n zusje kon altijd vertellen over  haar speurtocht naar Katjes – felgekleurde muizenknuffels. Nadat we één keer een replica van haar favoriete knuffel op de markt hadden gevonden, werd het een sport om elk jaar alle kleedjes bij langs te gaan, op zoek naar Katjes. Mijn vaders zoektochten bleken altijd bijzonder succesvol. Hij kwam bijna elk jaar wel met één of twee nieuwe knuffels thuis. Uiteindelijk had m’n zusje een verzameling van ongeveer twaalf exemplaren.

Het pasverdiende geld brandde meestal in de broekzak, daarom werden er ’s middags poffertjes gehaald bij het ieniemienie kraampje. Dat was trouwens ook nog een bonuspunt: als je verkoopplaats vlakbij de poffertjeskraam was en niet te dicht bij één van de kroegen. Dan kwamen er toch alleen maar vervelende mensen, die je spul kochten en daarna meteen kapotmaakten.

Ook vandaag gingen m’n moeder en ik traditiegetrouw poffertjes halen. En toen ik een lamp zag liggen op een kleedje en aan het verkoopjongetje vroeg hoeveel die moest kosten, zag ik dezelfde nerveuze blik die ik vroeger ook gehad moet hebben. “Iemand wil iets van me kopen!! Ik moet het niet te duur maken, anders willen ze het niet hebben, maar wat is te duur?!” Gelukkig was zijn moeder er, om advies aan te vragen. Koninginnedag is en blijft leuk. Vooral als de zon toch nog gaat schijnen! [/nostalgie]

Peace.

Geef een reactie

