Marina & The Diamonds – Hermit The Frog

Terwijl ik dit typ, ben ik in m’n achterhoofd bezig met de inleiding van m’n scriptie. Het irriteert me dat al mijn studiebezigheden constant alle andere non-studiebezigheden overschaduwen. Ik ben moe van alle proposals, presentaties, papers, betogen, vertalingen en congresorganisatorische rompslomp. Het maakt me gestresst en ik wil het niet. Dan is er nog mijn scriptie, die als een grote, donkere wolk over me heenhangt en overal zijn schaduw op werpt. Dat klinkt misschien overdreven, maar zo voelt het wel. Ik ben nog steeds niet zeker over mijn onderzoek en soms zelfs niet eens over mijn onderwerp. Ik vraag me af of het wel zinnig is wat ik allemaal doe. Een hele slechte vraag om te stellen als ‘jonge onderzoeker’.. Ik vraag me af hoe ik ooit een MA-scriptie zal kunnen voltooien, als ik al moeite heb met mijn BA-scriptie, die in verhouding niet zoveel voorstelt.

M’n moeder vroeg me vanochtend hoe lang ik nu nog bezig ben met m’n opleiding. Zoals het er nu voorstaat en alles goed gaat, is dat nog twee jaar. Ik zou in september aan een master kunnen beginnen. Studiegenoten speculeren over beginnen aan een andere master of een master volgen in een andere stad. Ik heb daar helemaal nooit over nagedacht en ik weet niet of dat nou goed is, of juist niet. Ik begon gewoon met m’n studie Nederlands; dat was niet eens een hele weloverwogen keuze, maar meer een keuze op basis van een aantal feiten (“Ik hou van lezen”) en een gevoel. Is dat ook de juiste basis om je master te kiezen? Of valt er niets te kiezen en is het gewoon logisch om door te gaan met een Nederlandse MA, als je net de Nederlandse BA hebt voltooid?

Ik weet het niet. Ik heb zelfs nog niet eens bewust nagedacht over welke master ik dan zou willen doen: Research, Maatschappelijk of Educatief. Ik ging er altijd van uit dat ik de Educatieve MA zou gaan doen, omdat ik daar wel een goed gevoel bij had. Nu vraag ik me af of dat gevoel niet gebaseerd was op een gebrek aan research. Ik weet niet welke andere mogelijkheden er zijn en kies daarom iets dat voor de hand ligt. Aan de andere kant: er zijn zoveel mogelijkheden dat ik waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer kan zien. Waarom zou ik dan kiezen voor iets anders, om misschien later te moeten concluderen dat – ik noem maar wat – de MA Communicatiewetenschappen toch niets voor mij is. Dan heb ik een halfjaar of een jaar verspild, terwijl ik ook een opleiding had kunnen doen waar ik een goed gevoel bij had. Mensen zeggen waarschijnlijk niet voor niets dat ze een Educatieve MA goed bij me vinden passen.

Al met al kijk ik uit naar een tentamenloze zomervakantie.

Peace.

Geef een reactie

