These strange steps trace us back.

De Staat – Love It

Het academische jaar ging voor mij maandag officieel van start. M’n eerste college sinds maanden heette Literaire Instituties. Een 10 ECTS-vak dat feitelijk een onderzoekscollege is. De eerste paar weken lezen we literatuur en beantwoorden we vragen, die we bespreken in het college. Daarna werken we vanuit die literatuur naar een onderzoeksvraag over het onderwerp ‘Middlebrow‘ toe. Deze onderzoeksvraag wordt individueel gevormd en vanaf dat moment werk je dan ook aan je eigen onderzoek. Het eindproduct bestaat uit een essay/wetenschappelijk artikel van 8.000 tot 10.000 woorden. Dat betekent dat ik opnieuw een bachelorscriptie zou gaan schrijven, maar dan twee keer zo lang. Het besef dat de BA-scriptie eigenlijk maar een lachertje was, begint langzaam te groeien.. – en niet alleen bij mij. Voor elk vak geldt één of meerdere eindproducten van deze omvang. Een voordeel is wel dat ik geen tentamens heb.

In het algemeen merk ik dat de lat echt (veel) hoger wordt gelegd. Het vak Schrijfadvisering & Tekstredactie bestaat voor de helft uit zelfstudie. In de praktijk betekent dat dat alleen het onderdeel Schrijfadvisering in het (vier uur durende!) college zal worden behandeld. Zelfstudie vraagt natuurlijk nogal wat discipline. Ook het vak Congresbezoek bestaat volledig uit zelfstudie. De bedoeling is om naar drie congressen te gaan – zowel binnen als buiten Groningen. Voor de congressen moet je je eigen literatuurlijst samenstellen, zodat je je kunt inlezen op het onderwerp. Je moet je zelf inschrijven voor het congres en een reader aanvragen, zodat je je nog intensiever kunt verdiepen in de stof. Het is de bedoeling dat je over de congressen en de literatuur kritisch refererende essays schrijft. Omdat het vak verder geen colleges heeft en er dus niet veel controle is, werd ons dan ook op het hart gedrukt vaart te houden in het vak. Sommige studenten schijnen hun master volledig af te ronden, op dit vak na. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Naast die waarschuwing lijkt het vak me heel erg leuk. Het bezoeken van congressen verbreedt denk ik je kijk op je vakgebied ontzettend en geeft je ook het gevoel dat er ‘meer’ is na je studie. Sommige congressen kunnen ook nuttig zijn voor andere vakken, zoals een congres over Middlebrowliteratuur. Straks heb ik een interdisciplinair onderzoekscollege, dat Literatuur & Psychiatrie in de 19e eeuw heet. Het wordt gegeven door één van mijn favoriete docenten; Mary Kemperink. Ik verheug me er nu al op, al heb ik tot nu toe nog maar een vaag idee van de vakinhoud.

Wat me overigens opvalt is het kleine aantal studenten dat überhaupt kiest voor het volgen van een master. Ik heb gekozen voor een Educatieve Master, maar in dit eerste semester volg ik alleen vakken die ook worden gegeven aan studenten die hebben gekozen voor een Maatschappelijke Master. Deze master wordt ook nog eens gescheiden in vier richtingen: Taalbeheersing, Taalkunde, Historische Letterkunde en Moderne Letterkunde. Ik heb nogmaals gekozen voor Moderne Letterkunde. Zonet hoorde ik tijdens een bijeenkomst dat geen enkele student zich heeft ingeschreven voor Taalkunde en Historische Letterkunde en dat de inschrijvingen voor de master sowieso schokkend laag waren. Dat verklaart ook meteen de kleine aantallen studenten per college (het grootste aantal was 13, inclusief studenten van een andere studie; het kleinste aantal 4)

Ik ben benieuwd hoe dit semester gaat worden ^^

Peace.

2 Reacties op “These strange steps trace us back.

  1. Omg. Dat is echt weinig (het aantal studenten, niet de hoeveelheid woorden die je moet schrijven O.o Waar zijn de tijden gebleven waar je moest schrappen om binnen de limiet te blijven..)!
    Maargoed, meer aandacht voor jou :D ofzo…

    • Haha, ja.. Schrapen. Ik moest voor een vak ook wel eens een artikel schrijven van 150 woorden en dat vond ik bijna nog moeilijker..>.<

      Kleine klasjes zijn wel leuker en gezelliger. Tenminste dat vind ik altijd. Dan krijg je ook meer contact met zowel de docent als je studiegenoten. Maar Berndsen keek heel sip toen ie de aantallen vertelde ^^'

Geef een reactie

