You go back to the center of the universe.

dEUS – Magdalena

Gisteren bakte ik – naar mijn mening – mijn best gelukte cupcakes sinds tijden. En dat wil wat zeggen, want ik stel – naar het schijnt – ridicuul hoge eisen aan mijn baksels. Dat valt best mee, het moet gewoon perfect lijken op het plaatje en ook nog eens perfect smaken. Niets ridicuuls aan, toch? Wat waren het dan voor mysterieuze, fantastische cupcakes?

Wortelcakejes!

Nee, niet mijn foto en niet mijn cakeje.

Ik had al eens eerder wortelcakejes gemaakt, met als geheim ingrediënt melasse. Melasse is een soort stroop voor die-hard stroopliefhebbers. Ik beschouw mezelf als een redelijke die-hard stroopliefhebber (hoe donkerder de stroop, hoe beter!), maar melasse was toch net een stapje te ver voor me. Te weinig zoet, teveel plak, gewoon teveel melasse. M’n moeder vond het wel lekker en was er van overtuigd dat het prima zou smaken in combinatie met wortel, pecan- en walnoten. Na flink wat gesteggel en gebak in de keuken kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat wortelcakejes-met-melasse niet echt slecht smaakten. M’n moeder was na een hap in de zevende hemel. Helaas voor de melasse maakte ik gebruik van mijn bak-vetorecht en besloot het spul niet nog eens te gebruiken. Gelukkig vond ik een recept en met wat lichte aanpassingen begon ik met het bakken van heerlijke cakejes.

Ingrediënten voor de cakejes:

100 gram lichte basterdsuiker
175 milliliter zonnebloemolie
2 grote eieren
225 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
1 ruime theelepel* kaneelpoeder
1 ruime theelepel nootmuskaat
snufje zout
2 theelepels geraspte citroenschil
2 theelepels geraspte sinaasappelschil
150 gram geraspte wortel, niet superfijn
70 gram gehakte walnoten

*NB: de ‘theelepels’ die ik gebruik, zijn eigenlijk dessertlepels.

Verwarm de oven voor op 190ºC. Zet een muffinvorm klaar met 12 muffinvormpjes erin. Klop de suiker en de olie door elkaar en voeg één voor één de eieren toe. Voeg de bloem, kaneel, nootmuskaat, het bakpoeder en zout aan het mengsel toe. Doe de citroen- en sinaasappelschilletjes erbij. Mix als laatste de geraspte wortel en de gehakte walnoten erdoor. Schep het mengsel in de vormpjes en bak de cakejes circa 20 tot 25 minuten. Kleine cakejes zijn na 20 minuten gaar, grote, volle vormpjes moeten waarschijnlijk 10 minuten langer. Prik met een satéprikker in het cakeje. Wanneer deze er schoon uitkomt, is het gaar. Laat de cakejes afkoelen op een rooster.

Ingrediënten voor de topping

75 gram boter (roomboter, gezouten of ongezouten, mij maakt het niet uit)
60 gram poedersuiker
200 gram naturelle roomkaas
1½ theelepel sinaasappelschil
1½ eetlepel sinaasappelsap
1½ theelepel citroenschil
1½ eetlepel citroensap

Klop de boter – wanneer deze op kamertemperatuur is – samen met de poedersuiker tot een smeuïg mengsel. Voeg de roomkaas toe en mix het een minuut of 3, zodat alle klontjes zijn verwijderd. Philadelphia of goedkope roomkaas van de Jumbo is prima. Voor deze cakejes gebruikt ik MonChou, omdat de roomkaas op was bij de Jumbo. Het heeft wel een heel andere smaak dan gewone roomkaas, maar na een paar cakejes wen je eraan. Klop vervolgens de citroen- en sinaasappelschilletjes door het mengsel, samen met het sap. Voeg eventueel naar smaak meer schil of sap toe. Vergeet niet dat de schilletjes hun smaak pas na een poosje goed gaan afgeven. De topping kun je een paar dagen in een kom met plasticfolie erover in de koelkast bewaren.

Besmeer de cakejes met de topping vlak voor je ze gaat eten, anders worden ze vochtig en week en niet lekker. Bewaar de ‘ongetopte’ cakejes in een afgesloten doos.

Peace!

PS.

Een Reactie op “You go back to the center of the universe.

  1. Ze zijn lekker ^^

    Ik vind deze topping eigenlijk lekkerder dan die met roomkaas.. Maar ik ben ook best wel een fan van MonChou, dus misschien is dat het wel gewoon.

Geef een reactie

