Something to make her forget the truth.

Gisteren tijdens het ontbijt kwam opeens het onderwerp ‘oude tekenfilms’ ter sprake. Toen ik jong was, keek ik onder andere veel naar Boes Boes (ik besef me opeens dat ik in die tijd werkelijk geen idee had wat ‘koeioneren’ betekende), Dommel, Alfred Kwak (na wat rondklikken op YouTube moet ik concluderen dat ik hier heel anders naar kijk dan vroeger. Toen vond ik het leuk en spannend, nu zie ik verwijzingen naar grote eigentijdse problemen) en Montana (ik was helemaal onder de indruk van een vliegtuig dat kon landen op het water). Er was ook een tekenfilm over iemand die naar de toekomst reisde en toen met behulp van toekomstvrienden terug probeerde te gaan. Ik heb helaas geen idee meer hoe deze serie heette. Desondanks weet ik nog dat ik het helemaal geweldig vond en heeft het in mijn hoofd bijna een mythische status aangenomen. Later kwamen er Jolanda, de dochter van de Zwarte Zeerover (alle afleveringen op videoband), As Told By Ginger (zo grappig en ook zo serieus en echt; Bram was de enige persoon die ik wel als broertje zou willen hebben) en Hey, Arnold! (ik keek laatst nog met Tim een aflevering).

Een andere mythische tekenfilm was (en is!) Het beestenbos is boos (ook wel bekend als Het wakkere woud). Ik keek dit vroeger altijd, soms samen met een vriendinnetje van de peuterspeelzaal. Ik kan me nu nog herinneren hoe ik gekluisterd was aan de buis en hoe intens ik meeleefde met de dieren. Ik was ’s avonds bang voor de wolven en huilde tranen met tuiten om één van de egeltjes die was overreden. Ik was altijd bang dat Slang de muisjes op zou eten. Vos was mijn persoonlijke held, net als Das en Pad dat waren.

Nu vind ik het best bijzonder dat in een serie voor jonge kinderen zulke serieuze onderwerpen als dood en verlies op een onverbloemde wijze werden getoond. Het maakt de serie naar mijn mening uniek. Ik zou de afleveringen graag nog eens willen zien. Helaas heeft mijn moeder onze videorecorder en videobanden laatst weggegooid. Begrijpelijk, maar ook jammer. Rondspeuren op internet leverde nog niet veel op. Blijkbaar is alleen het eerste seizoen op DVD uitgebracht, maar niet in het Nederlands. Er zijn wel zelfgebrande DVD’s beschikbaar, maar vaak alleen van de eerste twee seizoenen. Ik zet mijn speurtocht nog even voort. Intussen breid ik mijn verjaardagsverlanglijstje terloops uit met: drie seizoenen Het beestenbos.

Iemand anders ook opeens ontzettend nostalgische gevoelens over tekenfilms?

Peace.

2 Reacties op “Something to make her forget the truth.

  1. Hoi Margje,

    Net als jij toen ben ik nu ook op zoek naar de seizoenen van Het wakkere woud op dvd en zo ben ik op deze blog post van je terecht gekomen. Ik vraag me af of jij ze inmiddels wel gevonden hebt en je misschien dus weet waar en hoe ze nog te verkrijgen zijn?
    Ik hoor het heel graag van je!

    Vriendelijke groet,

    Sanne

    • Dag Sanne,

      wat leuk dat nog meer mensen geïnteresseerd zijn in Het wakkere woud! Ik heb helaas geen dvd’s gevonden.. Ik meen dat ik een hele tijd geleden wel eens videobanden op Marktplaats had gezien, maar ik heb al heeuul lang geen videorecorder meer, dus dat was geen optie.

Geef een reactie

