Nice day for a walk in the park.

Eergisteren was het grootste studentenprotest sinds 1988. En ik was er bij, samen met Tim, Paul en veel meer dan 10.000 andere mensen. Het was indrukwekkend.

De dag begon met het inleveren van mijn Literatuur & Psychiatrie artikel. Opgelucht haastte ik me hierna naar het station, waar ik al gauw gezelschap kreeg van meer spandoekdragende studenten. In Zwolle stapte Tim ook in de trein. Vanaf Utrecht werd het opeens superdruk, er waren extra treinen, mensen moesten staan, overal opgewonden gepraat. In Den Haag liepen Tim en ik samen met Paul naar het Malieveld. We waren vrij vroeg en liepen redelijk naar voren door. Het was leuk om de vele spandoeken te bekijken en ons te verbazen over de creativiteit van sommige mensen. Leuke leuzen waren: ‘Misschien wil Al Qaida ons wel opleiden’ en ‘Spandoek te koop: 3.000 euro’.

Het protest was heel gezellig. Ik ben me ervan bewust dat dat heel oppervlakkig klinkt, maar zo was het wel. Het kwam heel dicht bij een festival: er was luide muziek, drek, bier, gejuich, gebrul en een podium. Ook aanwezig waren spandoeken en vermoeide benen. DJ Jordy zorgde voor de muzikale noot tussen de verschillende sprekers door. Dit waren bijvoorbeeld vertegenwoordigers van alle universiteiten en hogescholen van Nederland, vooraanstaande politici en vertegenwoordigers van studentenbonden en verenigingen. Het verschil tussen de sprekers was groot – saaie toespraken, populistisch verkiezingsgeneuzel, opzwepende polemische speeches die luid gejuich oogsten en zwakke argumenten die haperend verloren gingen in gefluit en boegeroep. Helaas waren sommige sprekers ook gewoon echt niet goed te verstaan. Ik zeg helaas, omdat ik graag had gehoord wat men zoal te zeggen had. Hoogtepunt was natuurlijk de opkomst van Halbe Zijlstra (respect!) en de tomaten die naar hem werden gegooid – hoewel ik dat even niet mee heb gekregen.

Het gaf een bijzonder gevoel om daar zo te staan op dat modderige grasveld, inclusief koude voeten. Er heerste een groot gevoel van verbinding. Een kwartier na het begin van de demonstratie kwamen er nog honderden (duizenden? Ik ben niet goed in het inschatten van aantallen) demonstranten aanlopen die hadden meegedaan aan een mars door de stad heen. Onze spreekstalmeester jubelde na een uur dat de NS meldde dat er nog steeds studenten aankwamen. Dit was groots! Ik vond het daarom ook jammer dat de demonstratie naar mijn idee een beetje chaotisch eindigde. Wij liepen na het officiële einde gedrieën achter een grote massa mensen aan, richting het Binnenhof en het Ministerie van Onderwijs. Daar eenmaal aangekomen was de sfeer toch een beetje veranderd. Men klom op gebouwen en hotelsecurity drentelde zenuwachtig rond en probeerden te voorkomen dat hun hotelmuren werden beklommen. Er liepen mensen rond met bordjes waar leuzen als ‘Alles kan kapot’ opstonden. Tijdens het officiële protest hadden we foldertjes gekregen waarop een radicalere actie na het protest werd aangekondigd.

We besloten terug te lopen en in een café iets te gaan drinken. Schreeuwen tegen gesloten deuren voelde toch nutteloos en persoonlijk wilde ik niet betrokken raken bij gewelddadige acties. Dat bleek een goede beslissing te zijn, want op het moment dat we terugliepen, kwam de ME ons tegemoet en gebaarde dat we door moesten lopen. Vervolgens gingen we in de stad warme chocolademelk drinken. Uit het getwitter van de UK bleek dat het protest uit de hand was gelopen; zoals we al hadden vermoed. Gelukkig hadden we hier verder niets mee te maken en ondervonden we geen hinder toen we een uur later terugliepen naar het station. In Utrecht aten we pizza in een enorme pizzaria aan een gracht en daarna treinden Tim en ik terug naar het noorden des lands. Weer een avontuur rijker.

Peace!

Geef een reactie

