No one loves me and neither do I.

Nieuw semester, nieuwe vakken. In mijn geval maar één vak: Basiscursus Lerarenopleiding Nederlands. Dinsdagochtend 9:00 zocht ik mijn weg in de Kapteynborg op het Zernike. Wat overigens vrij gemakkelijk ging, want Tim wist de weg.

De cursus bestaat uit een gezellig ploegje van negen studenten, die ik op één na allemaal al kende. We konden meteen beginnen met zelfreflectie, want er was een vragenlijstje opgesteld over onder andere docentervaring- en kwaliteiten. (Eén van de vragen was: “Wat heb je met pubers?” Nou, vrij weinig als ze zeer vervelend zijn of me irriteren met slechte New Kids persiflages.) Na een verhelderend uur praten kwam ik tot de conclusie dat iedereen wel enige vorm van leservaring had, behalve ik. Great!

Na een pauze in de (gigantische, inclusief biertap O.o) kantine van het gebouw, namen we de inhoud van het vak door. We kregen ook meteen al onze stageplaats te horen. Ik schrok me rot. Het vak bestaat uit minimaal vijftien uur observeren en twintig uur lesgeven, waarvan zes uur een lessenserie moet zijn. Daarnaast is er nog het theoretische deel dat bestaat uit lessen classroom management, het bespreken van de stage en het ontwikkelen van lesmateriaal. Ik had me tot dan toe niet beseft dat het nu echt menens was.

Vanochtend heb ik contact opgenomen met mijn coach. Zij geeft les aan het Dollardcollege in Winschoten. Ik was op één of andere manier heel bang dat ik deze week nog naar Winschoten zou moeten en ik voelde me mentaal echt totaal onvoorbereid, maar gelukkig hebben we pas een afspraak na de voorjaarsvakantie. (Het leuke aan het volgen van een vak bij het UOCG is dat je ook vrij hebt tijdens schoolvakantie; ik heb volgende week dus geen college!) Nu de afspraak eenmaal staat, voel ik me er gelukkig wel wat beter bij.

Grappig is trouwens ook dat het Fedde Schurerplein in Heerenveen ook een stageplaats heeft. Twee zelfs! Aan de ene kant leek het me heel leuk om juist daar stage te lopen, aan de andere kant is het waarschijnlijk ook verstandig om in een totaal nieuwe omgeving te starten. En zoals Dorothea nuchter opmerkte: je voelt ook geen druk van bekende leerlingen en/of docenten. Overigens is mevrouw De Witt inderdaad ook één van de mensen waar ik college van ga krijgen. Ik ben benieuwd of ze me ook herkend (‘:

Peace!

PS. Contactpersoon voor de stage lopers in Heerenveen is meneer Pols..

4 Reacties op “No one loves me and neither do I.

    • Dat is ook wel weer zo. Ik zou liever niet willen dat Pols me zou gaan begeleiden. Aan de andere kant, misschien vind ik ‘m nu wel een stuk aardiger. En hij mij misschien ook wel, omdat ik dezelfde studie ben gaan doen als hij. Zouden we amicaal kunnen praten over onze mieterse studententijd. Of zo.

Geef een reactie

