What I’ve been up to lately.

* 18 maart (poeh, lang geleden alweer!) ging ik met Marieke naar Triggerfinger. Op haar blog staat een link naar foto’s. Rest mij alleen nog te zeggen dat het geweldig was en ik een rockende avond heb gehad!

* Vrijdag 25, 26 en 27 maart gingen Franka en ik naar Terschelling! Het was superleuk! We hebben bellen geblazen over het strand, in de duinen geklommen en gepicknickt, paardgereden en in het donker gelift op sokken. Ik was van plan een uitgebreid verslag te maken, maar heb daar nog niet de tijd voor gevonden. Ook wilde ik een aantal foto’s gaan posten om een indruk te geven, maar ik ben mijn USB-kabeltje vergeten mee te nemen. *bummer* Inmiddels heb ik besloten dat ik een plakboek ga maken, omdat ik het zonde vind van alle foto’s die ik niet zou posten. Ik verheug me er nu al op (:

* Vorige week zou ik lesgeven aan VWO-3. Ik had een leuke les voorbereid over culinaire termen en het schrijven van een verslag. Ik had er veel zin in. Ik vergiste me in het lesuur en kwam te laat. Dat was gênant. Gelukkig kon ik mijn les nog in een HAVO-3-klas geven en ga ik een aangepaste versie aanstaande maandag geven. De les in HAVO-3 ging redelijk goed. Ik heb inmiddels veel tips gekregen en zie ik ook wat ik kan verbeteren. Het prettige is dat ik al die tips mee kan nemen naar mijn VWO-3 les.

* Zowel vorige als deze week heb ik bij de mondelingen Nederlands van HAVO-5 en VWO-6 gezeten. Drie verschillende docenten, drie verschillende stijlen. De leerlingen waren ook erg verschillend. Er was een meisje dat vond dat het literatuuronderwijs wel geschrapt kon worden. Ter vervanging zouden de leerlingen dan wel les kunnen krijgen in stijlfiguren en beeldspraak. Die bleek niet helemaal door te hebben waar literatuur (en literatuuronderwijs) om draait. Ooit een boek gelezen zonder beeldspraak en stijlfiguren? Het algemene niveau was minder diepgaand dan ik had verwacht. Aan de ene te verwachten, aan de andere kant jammer. Meest gehoorde antwoord op de vraag: “Wat moet literatuur (of algemener: een boek) jou bieden?” was “Het moet spannend zijn en een beetje een leuk verhaal hebben”. Daar is in principe niets mis mee, maar literatuur heeft meer te bieden dan alleen maar spanning. Zo was er een jongen die alleen het eerste hoofdstuk van De Aanslag van Harry Mulisch had gelezen, omdat daar een moord in wordt gepleegd. De rest van het boek gaat vooral over het emotionele verwerkingsproces; niet echt van thrillerniveau. Leuk om te zien was dat een andere jongen die totaal niet van lezen hield (“Ik lees eigenlijk alleen Voetbal International.”) een fantastische literaire lijst had samengesteld. Hij was fan geworden van Harry Mulisch en G.L. Durlacher en kon ook heel goed en diepgaand verbanden leggen tussen werken van deze auteurs. Toen we de filosofische kant opgingen en namen als Nietzsche en Kant vielen, vroeg de docente of hij wist wie dat waren en antwoordde hij met de mooiste opmerking van de dag: “Ja, van die reclame, toch?” GENIAAL!

* Afgelopen zaterdag ging ik met m’n moeder naar Heidebou, zomaar, omdat we daar zin in hadden en het mooi weer was.

* Woensdagavond hoorde ik van mijn moeder dat buurman Willem in het ziekenhuis was overleden. Zijn conditie was al ernstig verslechterd, dus zijn overlijden kwam niet onverwacht, maar desalniettemin was het nog steeds een schok. Donderdagmiddag ben ik, samen met mijn ouders, naar de crematie in Nieuweschoot geweest. De dienst was mooi, persoonlijk en gelukkig ook grappig. Buurman Leenstra was een man met een goed gevoel voor droge humor en dit scheen ook door de herinneringen van iedereen door. Er was een mooie slideshow van foto’s op twee grote schermen. De foto’s varieerden van jong tot oud. Vooral de oude foto’s vond ik leuk om te zien. Hoewel ik buurman al mijn hele leven kende en hij mij heeft zien opgroeien, weet ik vrij weinig meer van vroeger. Zonder foto’s blijft het beeld van die oude meneer die soms moeite had met praten, zittend in zijn stoel over. Nu heb ik ook een beeld van zijn jeugd, van zijn liefde voor het water, skûtsjesilen en voetbal.

* Donderdagavond ging ik met Tim naar de Ikea. We aten Ikea-voedsel, testten stoelen en hadden de slappe lach. Ow, en we kochten een berg spul, variërend van boekenplanken tot een kussen.

* Gisteren ging ik weer met m’n moeder naar tante Rinske in Heidebou, deze keer omdat Rinske jarig was! We gingen even snel langs de caravan en de bakker en zaten toen op het terrasje te genieten van zon, thee en appeltaart. Rinske vertelde over de crematie van Cobe (een goede kennis van mijn pake), waar zij donderdag heen was geweest. Plotseling besloten de buren dat het tijd was om de bomen die op hun terrein waren omgezaagd te gaan verhakselen. Verhakselen maakt herrie. Daarom gingen we wandelen en spraken we over de dingen des levens en golfen.

* Morgen (de 10e) gaan Tim, Marieke en ik naar Blackfield, in Paradiso! Ik ben heel benieuwd en heb er zin in!

* Volgende week gaat weer een drukke week worden met het observeren en geven van lessen (maandag en woensdag), de verjaardagen van Anja en Tim (14 en 17 april), de bruiloft van mijn oom en toekomstige tante (de 15e) en de open dag van het geheel vernieuwde OSG! Over die opening: wie gaat er nog meer heen? Mijn ouders hebben het al gezien, maar ik geloof dat Esther ook wel enthousiast was. Volgens Sylvia de Witt is de open dag van 16:00 tot 21:00. Meer info is waarschijnlijk wel te vinden op de schoolsite, maar die werkt niet helemaal bij mij.

Genoeg getypt! Tijd voor een boterham en een brainstormsessie over een cadeau voor René!

Peace.

Geef een reactie

