Stage-update

Oké, ik blog veel minder dan ik zou willen. Ik heb me zelfs al niet meer gehouden aan mijn Post a Week-streven. Hoewel, dat was maar één keer.

Reden voor mijn verminderde blogactiviteit is voornamelijk mijn stage. Het is best zwaar. Maar ook zeker heel erg leuk. Een korte update:

Ik loop nu al een paar maanden stage op het Dollardcollege. Ik ben meestal twee keer per week op school, waar ik meestal observeer bij 3Vab en 4Gab. In die derde klas heb ik al een aantal keer les gegeven (ik denk zo’n zes lessen). Mijn laatste les was een redelijk belangrijke mijlpaal: ik nam een proefwerk af én gaf daarna zelfstandig, zonder dat mijn coach in het lokaal was, les. Na vijftig minuten was het lokaal nog heel, waren er geen leerlingen gewond en was mijn coach niet verschrikt naar binnen gerend (hij zat in het lokaal naast me te werken). Kortom, het was een succesje te noemen.

Het lastige is dat de succesjes vaak worden overschaduwd door de minpuntjes. “Ik had ze beter niet hun boeken op kunnen laten halen” of “Ik had ze niet nóg een waarschuwing moeten geven, maar apart moeten zetten”. Zomaar wat dingen die ik vaak denk wanneer ik weer met de trein naar Groningen ga. En dat vind ik jammer, want het zorgt ervoor dat ik heel snel de dingen vergeet die wél goed gingen. Ik kon het afnemen van een proefwerk in goede banen leiden. Ik kon creatief omgaan met onverwachte vragen over de – voor mij onbekende – inhoud van het proefwerk. Ik kon leerlingen met een grapje stil krijgen.

Dat stemt me tevreden. En dat gevoel wil ik vasthouden wanneer ik morgen weer zelfstandig lesgeef aan 3Vab. Ik moet namelijk onverwacht de les van mijn coach Peter overnemen en ik ben benieuwd hoe het gaat. Ook wil ik me deze dingen herinneren wanneer ik woensdag aan mijn lessenserie aan 4Gab ga beginnen. Ik heb een beetje mijn twijfels over mijn kunnen bij deze klas, vooral omdat ze nogal ad-rem, brutaal en slim zijn. Maar positief denken doet vast wonderen (:

Peace.

2 Reacties op “Stage-update

Geef een reactie

