Wegwerplepels.

Ik zag deze poster hier. Het bijschrift zegt:

Max Temkin is a brand designer for, among others, Barack Obama. You can buy prints of this poster here, or at least you could until it sold out because it is f*cking amazing.

Dit is een voorbeeld van iets dat je ziet, leest, en waar je vervolgens over na blijft denken. Waardoor je opeens het ridicule van een plastic wegwerplepel inziet.

Maar niet alleen plastic wegwerplepels. We gebruiken zoveel eenmalige producten wanneer er best duurzamere opties zijn. Momenteel zit ik in de bibliotheek en ik zie een plastic waterflesje (wel hergebruikt), een plastic boterhamzakje, ladingen balpennen en een scala aan halfbeschreven blaadjes op mijn vierkante meter computerzaal liggen.

Hoeveel energie en moeite moet het wel niet gekost hebben om al deze producten te maken? Ik zag laatst toevallig een aflevering How It’s Made waarin balpennen werden gemaakt. Wat een moeite! Zoveel onderdeeltjes die met robotachtige precisie ergens ingeschroefd moeten worden. En wij gooien zonder moeite die (half)lege balpen gewoon weg.

Conclusie: laat ik deze poster als aanleiding gebruiken om een schattige lunchbox te kopen. (Deze bijvoorbeeld)

5 Reacties op “Wegwerplepels.

      • Op youtube zijn ook filmpjes te vinden om Japanse ‘lunches’ te maken voor in de Bento Box. Als je van Japans eten houdt, of de show wilt stelen in de docentenkamer, zou je eigenlijk eens zoiets moeten proberen :)

Geef een reactie

