Giro 555.

bron

Afgelopen week heb ik een deel van mijn vakantiegeld gedoneerd aan Giro 555. Ik voelde me niet prettig bij het feit dat ik mijn geld min of meer ‘verspilde’ aan nagellak, te dure bosbessenmuffins uit de kantine en andere zaken, terwijl er op dat moment in de Hoorn van Afrika duizenden mensen zijn die omkomen van de honger.

Daarom maakte ik geld over. Sommige mensen zouden zeggen dat ik dat deed zodat ik me weer goed zou kunnen voelen over mijn ‘nutteloze’ aankopen, maar zo zie ik het niet. Ik zie het als mijn plicht om me ook tot op zekere hoogte verantwoordelijk te voelen voor het leed elders in de wereld. En als ik dan kan helpen door geld te geven, dan doe ik dat.

Er is altijd veel discussie over het geven van geld aan goede doelen. Hoe weet je of je geld niet bij de baas van het goede doel terechtkomt, om zo zijn al bovenmodale salaris nog meer te spekken? Hoe weet je zeker dat je geld voor arme, ondervoede Somalische kindjes niet bij de terroristische organisatie Al-Shabaab terechtkomt? Ik weet het niet.

Ik weet wel dat ik na het lezen van het artikel Noodhulp helpt wel in Vrij Nederland besefte dat iemand iets moet doen. Iemand moet de eerste stap zetten. We kunnen wel heel moeilijk gaan doen over geldzaken, maar zolang niemand lef toont en zegt: “Ik geef mijn geld en als alleen daar al een deel daarvan op de juiste plek aankomt, ben ik blij”, zal de situatie niet verbeteren.

En de situatie moet wel verbeteren. Want hoe kunnen we accepteren dat er zoveel mensen doodgaan? Hoe kunnen we – zittend op onze nieuwe, hagelwitte bank en kijkend naar onze spiksplinternieuwe breedbeeld tv – lichtelijk geërgerd reageren op “Alweer zo’n bedelreclame”? Noem me naïef of een idealist, maar ik ben van mening dat noodhulp wel degelijk nodig is en wel degelijk het verschil kan maken. Dus geef:

Geef een reactie

