Spirograph

Laatst tweette Flow Magazine over spirographen; een mooie activiteit voor een regenachtige vakantie. Ik werd meteen helemaal enthousiast, maar omdat ik in Groningen was en geen Spirographset had, vergat ik het weer. Tot afgelopen zondag. Ik ging meteen op zoek op zolder en vond helaas niets. Gelukkig had mijn zusje het lumineuze idee om gewoon in de grote kast in de keuken te kijken en tadaaaa! De oude Spirographset, ooit gekregen van buurvrouw Esther. (We vonden in de map met gemaakte spirographtekeningen ook nog tekeningen van Esther! Superleuk). We gingen meteen helemaal enthousiast aan de slag.

    
Zo zag de tafel er binnen een mum van tijd uit. / Franka is geconcentreerd bezig.

    
Voor de mensen die geen idee hebben wat spirographen is: je hebt een ring (of een lat) met tandjes, waar je een wiel in rond laat draaien. In het wiel zitten verschillende gaatjes, waardoor je verschillende patronen kunt maken. De wielen, ringen en latten hebben verschillende groottes en een verschillend aantal tandjes, waardoor je een grote variëteit aan figuren kunt maken.


Als kind was het soms best wel een frustrerende bezigheid. Het vergt redelijk wat motoriek om ervoor te zorgen dat je niet uitschiet en dat de pen niet vlekt. Ook het is behoorlijk precies, met tandjes naar links en rechts, nummertjes hier, lijntjes daar, kleurtjes overal. Ik moest toch nog wel even oefenen! In het bijbehorende boekje staan allerlei figuren, waarbij het wiel- en de ringgrootte staan aangegeven. Ook staat beschreven met welke kleur je moet beginnen, etc. Franka maakte het bovenstaande rood-blauwefiguur. Een uitdaging, want deze maakten we vroeger nooit, omdat ie te moeilijk was!

       
Het eerste figuur is gemaakt met een klein wieltje, dat om een latje heen draaide en steeds werd verplaatst. / De tweede is door Franka gemaakt, waar ze eerst een wieltje om een ring heen liet draaien en daarna andere figuren ín de ring maakte met verschillende wieltjes.

    
Nog wat creaties van mij. De meeste stonden in het boekje, soms een beetje aangepast. Het leuke was dat Franka en ik de figuren meteen herkenden, hoewel het al tijden geleden was dat we hadden gespirographt. Zulk soort afbeeldingen nestelen zich blijkbaar diep in je brein!

Nog meer mensen die wel eens hebben gespirographt?

4 Reacties op “Spirograph

    • Mandala’s zijn inderdaad ook leuk! En ik ben erg blij dat ik Flow heb ontdekt. Ik kreeg m’n eerste exemplaar van een vriendin op m’n verjaardag en sindsdien koop ik ‘m elke keer! (:

Geef een reactie

