Scriptiestress

De afgelopen 2,5 maanden ben ik – afgezien van een weekendje Lowlands – eigenlijk non-stop met mijn masterscriptie bezig geweest. Elke dag omstreeks 9:00 uur present in de Universiteits Bibliotheek, tussen 17:00 en 18:00 weer naar huis. Boodschappen doen, koken, eten, soms afwassen en dan meestal op de bank hangen.

And it’s killing me.


Ik heb enorm veel stress, omdat mijn scriptie voor 1 september ingeleverd moet worden. Dit kan eventueel nog twee weken gerekt worden. Lukt dit niet, dan kan ik in september niet beginnen aan mijn LIO-stage. De masterscriptie moet afgerond zijn voordat de stage aanvangt. Dat is een keiharde regel.

Eerst was ik positief en begon ik met mijn redelijk strenge UB-schema. Zo nu en dan zat het tegen – ik heb mijn inleiding nu al 324576 keer herschreven – maar ik vond het onderzoekswerk leuk. Vond. Want de laatste weken begint het me tegen te staan. Eenmaal in de bibliotheek staar ik wezenloos naar mijn scherm, ben ik enorm snel afgeleid en ben ik lang niet tevreden over mijn schrijf- en onderzoekswerk. ’s Avonds voel ik me schuldig en neem ik me voor de volgende dag beter mijn best te doen, in bed krijg ik paniekaanvallen en ’s ochtends kan ik nauwelijks uit bed komen. Ik ben afgevallen, ben onaardig en chagrijnig, heb moodswings van hier tot Tokio, slaap slecht, heb pijnlijk tandvlees (weerstand staat op een laag pitje), haaruitval en bovenal verlies ik het plezier in mijn studie.

Na een kort gesprekje over scriptie en studie met Roos (van paardrijden) afgelopen vrijdag besefte ik me opeens: het kan zo niet verder. Het halen van die deadline zou een onmogelijkheid zijn, aangezien ik naar mijn inschatting nog maar op de helft ben. Ik kan niet de helft van mijn scriptie in twee en een halve week schrijven. En als ik dat wel kon, dan begin ik in een overwerkte staat aan mijn LIO-stage. Dan begin ik aan een jaar dat – naar alle waarschijnlijkheid – het moeilijkste jaar van mijn studie wordt. Het jaar waar ik uitgerust en goed voorbereid aan zou moeten beginnen.

En dat gaat niet lukken. De gedachte aan een LIO-stage vervult me met angst. Ik zou bijna zeggen: paniek. Iets wat ik eerder niet had. Natuurlijk, het leek me spannend, maar ik twijfelde verder niet. En dat doe ik nu wel. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de afwijzing van de school waar ik voor de vakantie heb gesolliciteerd/kennisgemaakt. (Oh, dat heb ik denk ik nog niet verteld. Om een lang verhaal kort te maken: eerste gesprek was een drama, tweede gesprek ging beter, maar was blijkbaar niet goed genoeg. Afgewezen op basis van: onzekerheid, kwetsbaarheid, gebrek aan didactische kennis, gebrek aan vakkennis. (Terwijl ik gewoon zonder problemen mijn bachelor heb gehaald). Dat was niet zo leuk.) Maar ook heb ik het gevoel dat ik er nog niet klaar voor ben, omdat ik niet eventjes zou kunnen ‘ademhalen’ tussen het afronden van de scriptie en het beginnen met stage lopen.

Dus heb ik gisteren de knoop doorgehakt. Ik heb het UOCG (Universitair Onderwijscentrum Groningen) gemaild dat ik vanwege scriptievertraging nog niet deel kan nemen aan het LIO-traject. Als het goed is, is er ook nog geen nieuwe school voor me gevonden, dus dat is dan een geluk bij een ongeluk. Ik ga mijn scriptiebegeleidster mailen dat ik een half jaar langer wil gaan doen over het schrijven. In dat halve jaar (één semester) kan ik waarschijnlijk nog twee verplichte zelfstudies doen. Als alles goed gaat, kan ik in februari instromen bij de LIO-stage. Niet ideaal en zeker niet wat ik voor ogen had, maar daar heb ik me bij neergelegd.

Afgezien van de hele rompslomp die nu op me afkomt – in principe heeft mijn scriptiebegeleidster aan het UOCG gegarandeerd dat ik mijn scriptie op tijd zou kunnen voltooien – valt er een enorme last van me af. Het maakt me eigenlijk vrij weinig meer uit of mensen (UOCG, sectie Nederlands) moeilijk gaan doen, want dit is mijn keuze. Ik heb besloten dat deze keuze goed voor mij en mijn studie is en daar moeten zij zich bij neerleggen. Dat klinkt misschien gek, maar één van de redenen waarom ik dit besluit niet eerder heb genomen is dat ik bang was dat UOCG- en sectiemensen ‘boos’ op me zouden worden. Ik was bang voor administratieve zaken.

Maar nu niet meer. Ik ga – na dit weekend van eventjes zalig niksdoen – met hernieuwde energie aan de slag met schrijven. En ik weet zeker dat ik mijn scriptie met goed resultaat ga voltooien.

Bedankt voor het lezen (:

3 Reacties op “Scriptiestress

  1. Goedzo *knuf*

    Half-jaar-extra-de-tijd-nemen-boks! Want ik doe het ook.. Heb eindelijk ingezien dat 6 vakken in één semester gewoon niet haalbaar is.. Dus ik neem anderhalf jaar de tijd voor mijn master. Wat maakt het ook uit? Als je zo loopt te stressen lever je ook maar half werk en voor wie doe je het dan ook eigenlijk? Waarschijnlijk grotendeels alleen maar omdat het zo hoort, omdat het zo verwacht wordt. Well, screw that! Je lekker voelen gaat voor! Het moet allemaal ook nog een beetje leuk blijven natuurlijk ^^

  2. Dit lijkt me een goede beslissing. Eerst maar even lekker uitrusten en dan met een frisse blik naar alles kijken. Leerlingen hebben natuurlijk ook niets aan een chagrijntje voor de klas, maar jouw eigen gevoel gaat voor.

  3. Ik denk dat het heel verstandig is dat je deze keus hebt gemaakt. Het is beter om er iets langer over te doen dan nog voor je 23e een burn-out te hebben!
    De schoolmensen zullen heus niet boos zijn, zij willen ook niet dat hun studenten zichzelf kapot werken. Ik heb zelf ook een jaar extra genomen, en het bevalt me prima! Het scheelt een hoop in stress, en je bent echt niet de enige (ook al denk je dat eerst misschien wel).
    Het is denk ik juist een teken van kracht dat je laat zien dat je zelfverzekerd genoeg bent om deze keuze te maken.
    Knuffel!

Geef een reactie

