Postcrossing.

Hallo. Long time no see!

De laatste weken had ik niet echt zin (of zoiets) om te bloggen. Maar nu heb ik weer zin en inspiratie!

Dit is een kaart die ik toegestuurd heb gekregen van Nordbaer, uit Duitsland. Ik ken hem niet persoonlijk, maar via Postcrossing kreeg ik een kaart van hem toegestuurd. Postcrossing is iets waar ik al langer van wist (net als Bookcrossing), maar waar ik me nog nooit echt in had verdiept. Laat staan lid van was geworden. Een paar maanden geleden “kreeg ik de geest” – zoals dat dan in het Fries wordt gezegd – en besloot ik lid te worden.

Een goed besluit! Ik heb altijd al gehouden van het uitzoeken en schrijven van kaarten en een site die mij min of meer in contact kan brengen met de hele wereld door middel van het sturen van een kaart, vind ik helemaal geweldig! Postcrossing werkt namelijk zo: je maakt een profiel aan, vraagt vervolgens een adres aan en schrijft een kaart aan de aangewezen persoon. Op de kaart schrijf je ook een persoonlijke kaartcode. Je doet de kaart op de bus en checkt elke dag manisch de Postcrossingsite om te zien hoelang de kaart al onderweg is (of ben ik de enige die dat doet?). Wanneer deze uiteindelijk is aangekomen, registreert de ontvanger de kaart door de kaartcode in te voeren en meestal krijg je een vriendelijk berichtje dat hij/zij de kaart erg mooi, leuk of grappig vindt. Doordat de verzonden kaart is geregistreerd, krijg jij automatisch weer een kaart van een willekeurige Postcrosser, die een adres aanvraagt. En zo is de cirkel weer rond.

Het leuke is dat jij geen idee hebt wie jou een kaart zal gaan sturen en wanneer die kaart aan zal komen. Dat maakt het extra leuk. Mijn oren zijn tegenwoordig extreem goed getraind in het horen van een klepperende brievenbus. Ik sprint meestal meteen naar beneden, om te kijken of er wat op de deurmat ligt. Soms is het gewoon de wind, soms is het reclame van Domino’s Pizza en soms is het de brievenbus van de buren. Maar vaak genoeg is het een kaartje!

Nog één van mijn favorieten, van Gillian uit Australië. De cyperse kat doet me erg denken aan onze vroegere kat Sirius. Hier zat trouwens een postzegel van een vogelbekdier op (Pèèhèèrryyyy!) – dat was ook wel een pluspunt.

Als lid kun je een wereldkaartje bekijken van je verzonden en ontvangen kaarten. Dit is momenteel mijn kaartje (rood is verzonden, blauw is ontvangen):

Deze prachtige kaart van het Kremlin met een laagje sneeuw kreeg ik van Arina uit Rusland:

Al net zo enthousiast als ik? Nee? Hier dan nog een paar redenen waarom Postcrossing leuk is:

  • Het uitzoeken van De Perfecte Kaart voor die ene ontvanger (een volkomen vreemde voor je) is een leuke bezigheid en het geeft veel voldoening wanneer je van die ontvanger te horen krijgt dat hij/zij je kaart geweldig leuk en origineel vindt. Het is ook leuk om te zien dat je kaart wordt ‘gefavorited’.
  • Je oefent het schrijven in het Engels, Duits, Frans, etc. Ikzelf merk hier veel vooruitgang in. Ik ben nu al zo ver, dat ik mijn tekst in één keer en zonder een woordenboek bij de hand op een kaart schrijf. Dat klinkt als totaal geen big deal, maar ik ben altijd behoorlijk onzeker over mijn talenkennis en ik vind het vreselijk om op een kaart een foutje te maken. Daarom schreef (en soms schrijf) ik alles (en dan ook echt alles) eerst in het klad.
  • Door je dagelijkse of wekelijkse tripje naar de brievenbus kom je toch nog even buiten.
  • Door de schrijfsels van mede-Postcrossers leer je mensen van over de hele wereld kennen. Het contact is kort en niet altijd persoonlijk, maar het geeft je wel een blij gevoel.
  • De kaarten die andere je toesturen laten je kennismaken met plaatsen of voorwerpen waar je normaal gesproken nooit kennis van had genomen.
  • Je kunt gemakkelijk een verzameling beginnen van kaarten die over een bepaald onderwerp gaan.
  • Post krijgen is gewoon enorm leuk!
  • Het bekijken van kaarten van anderen op de website is leuk. Hiermee kun je ook inspiratie opdoen voor het verzenden van je eigen kaarten.
  • Sommige mensen waarderen het erg wanneer je zelf een kaart maakt. Kun je lekker creatief aan de slag!
  • Postcrossing is het perfecte excuus om toch even dat ene leuke kaartenwinkeltje in te gaan. Zodoende is het ook goed voor je immer uitdijende kaartenverzameling.

Kortom, Postcrossing is awesome.

5 Reacties op “Postcrossing.

    • Dan is het zeker het overwegen waard. Ik denk niet dat je dan alleen breigerelateerde kaarten zult ontvangen, maar een groot deel van de mensen zal zeker zijn best voor je doen om die perfecte breikaart te vinden, denk ^^

  1. Pingback: Op de deurmat beland | speedingblackrain·

Geef een reactie

