Wildbreien

Via Twitter volg ik ook Onze Taal – misschien wel bekend van het tijdschrift Onze Taal dat taalnieuws, – weetjes, en -tips geeft. Hierdoor kwam ik er ook achter dat er een verkiezing voor het neologisme van het jaar werd gehouden door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie. Een neologisme is een nieuw woord in een taal. Het leek me leuk om aan de verkiezing mee te doen, maar helaas voor mij werkte de website niet helemaal mee en daarna vergat ik de neologismenstrijd ook weer een beetje.

Totdat ik gisteren de uitslag las, op de site van Onze Taal:

‘Wildbreien’ wint verkiezing neologisme van het jaar
15 november 2011

Bezoekers van de website van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie hebben wildbreien uitgeroepen tot het neologisme van het jaar 2011. Het is een originele Nederlandse vertaling van wat in het Engels onder meer met graffiti knitting wordt aangeduid. Goede tweede in de verkiezing werd infobesitas: ‘honger naar informatie’ of ‘informatieovervloed’. (INL)

Yay, wildbreien won! Klik hier om naar de site van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie te gaan en nog wat meer informatie te lezen over de woorden en de statistieken te bekijken.

Toen ik een hele poos geleden vanaf het station van Groningen naar huis fietste, zag ik ergens vlak na de Museumbrug een stukje wildbreisel. Het stond zo leuk! Ik bedacht me dat ik thuis maar weer eens mijn breinaalden op moest pakken en ook een stukje wildbreisel zou moeten maken, maar toen ik er de volgende dag langsfietste, was het weg ): En daarna vergat ik mijn wilde wildbreienideeën weer – je weet wel hoe dat gaat..

Maar nu ben ik weer geïnspireerd! En voor wie nog niet geïnspireerd is, hier zijn een paar kleurrijke foto’s en een link naar een Nederlandse wildbreisite!

bron

bron

bron

bron

bron

Klik vooral ook even door naar de bronnen van de foto’s, want daar zijn vaak nog veel meer soorten prachtige streetart te vinden. Ook is er een filmpje van een vrouw die op kerstavond een beeld van een stier helemaal bedekt met haar wildbreisel!

 

5 Reacties op “Wildbreien

  1. Pingback: Gewetensvraag « breieninpeking·

Geef een reactie

