Er wordt gesloopt! [brand update]

Even weer een kleine brand update.

Afgelopen vrijdag hadden Tim en ik een gesprek met huismeester en huisbaas. Zo ziet het voorlopige sloop- en herstelplan eruit:

  1. Opruiming, afbraak. Hiermee is maandag (5/12) begonnen. Voor zover Tim en ik dinsdag konden zien was de hele benedenverdieping leeggehaald en was de muur tussen de voorste en achterste kamer van de begane grond weggehaald. De vloer van de eerste verdieping lag open, de keuken was verwijderd en terwijl wij de laatste dingen uit elkaar schroefden (bedframe, bank, tafel) werd het balkon op de eerste verdieping ook gesloopt. Omdat er nog een paar bezittingen van ons door het schoonmaakbedrijf op moesten worden gehaald, was onze verdieping nog intact.
  2. Schoonmaak. Alle roet zal worden verwijderd en houtwerk zal worden gefixeerd, zodat er geen rooklucht achterblijft. Samen met het opruimen en afbreken zal deze fase volgens de huisbaas twee tot drie weken duren.
  3. Herstel. Vanaf begin januari beginnen de herstellingswerkzaamheden aan het pand. Zo wordt onder andere het hele gebouw geverfd, worden er nieuwe plafonds ingezet, etc. De huisbaas had het zelfs over het aanleggen van centrale verwarming en misschien zou ik zelfs wel dubbel glas en een nieuw kozijn kunnen krijgen! De bouwvakkers waren dan toch bezig, niet waar?! (Het moge duidelijk zijn dat ik lichtelijk sceptisch en sarcastisch sta tegenover deze ‘net-niet-beloftes’).

Als alles meezit – en we weten dat dat natuurlijk nooit het geval is – kunnen Tim en ik weer rond maart in een fris en fruitig pand gaan wonen. Yep. Maart. Dat duurt nog even. Maar daar heb ik me ondertussen bij neergelegd. Ik hoop dat de herstellingswerkzaamheden spoedig verlopen en het resultaat er een beetje toonbaar uitziet. Gezien de soms klunzige acties van het ingehuurde klusbedrijf in het verleden, houd ik mijn hart vast.

Hier zijn nog een paar blurry pictures die ik maakte:

Het balkon wordt met een stevige sloophamer te lijf gegaan.

Eerste verdieping: het laminaat is al weggehaald.

Hier was ooit de keuken van de eerste verdieping.

Ik weet dat deze fases noodzakelijk zijn om er weer een bewoonbaar huis van te maken, maar het is niet prettig om te zien. Ik voel me ongemakkelijk in huis, vooral wanneer er opeens een tuintafel met pakjes brood in aluminumfolie erop in mijn kamer staat, of wanneer er een goedkoop Senseo-apparaat in de keuken staat en er gebruikte koffiepads in de gootsteen liggen. Of wanneer ik de andere kamer in loop en daar jassen zie hangen aan de haakjes waaraan Tims gesigneerde drumvel van Porcupine Tree hing en er overal werkbroeken, nette schoenen en sporttassen liggen. Ik erger me aan de bouwvakkers die overal de lichten aan laten, met hun schoenen per ongeluk over de post walsen en gebruikmaken van ons toilet. Niet dat ik een hekel heb aan bouwvakkers, maar wel aan het lichte gevoel van machteloosheid dat ik heb.

Anyway, straks is alles weer nieuw en shiny en nietstinkend en dan gaan we een nieuw badkamerkastje en nieuwe posters proberen op te hangen!

2 Reacties op “Er wordt gesloopt! [brand update]

  1. Wat stom dat het nog zo lang gaat duren! Ik hoop dat ze inderdaad cv en dubbel glas en zo voor je installeren..
    Misschien een vreemde vraag, maar is het niet prettiger om er gewoon niet naar binnen te gaan tot het af is? Alleen de post beneden ophalen zegmaar?

    • Ja, op zich lijkt me dat ook wel mooi, maar ik heb er niet heel veel vertrouwen in.

      Ik was sowieso niet van plan heel vaak daar te zijn hoor, de meeste post wordt bezorgd bij de buren. Maar dinsdag was even noodzakelijk, omdat we dus nog wat spullen uit elkaar moesten schroeven en nietjes moesten verwijderen..

Geef een reactie

