Cocktail recept

Toen Tim en ik in Münster waren, hebben we genoten van een warme cocktail met rum, genaamd Christmas Dream. Ik vond de cocktail zo lekker dat ik gauw de ingrediënten overschreef van een bord op het cocktailkraampje. Eenmaal thuis probeerde ik een officieel recept te vinden op internet, maar zonder resultaat. Ik besloot om op goed geluk de ingrediënten door elkaar te gooien en het resultaat was prima! (Kijk, zo moet het vaker gaan)

Voor een Christmas Dream à la Margje heb je nodig:

  • 25 ml. donkere rum (ik gebruik bij voorkeur Captain Morgan, deze rum is zacht en licht kruidig van smaak; ook heel lekker zonder vruchtensap erbij!)
  • 50 ml. bloedsinaasappelsap
  • 50 ml. appelsap
  • 50 ml. ananassap
  • klein mespuntje speculaaskruiden (de Duitse cocktail bevatte peperkoekkruiden, maar die had ik niet. Ik was van mening dat speculaaskruiden wel redelijk overeen zouden komen)
  • mespuntje kaneel
  • 1 à 2 drupje(s) amandel essence (Dr. Oetker; verkrijgbaar in de supermarkt bij de bakspullen)

Daarnaast heb je nodig:

  • maatbekertje
  • steelpannetje
  • garde
  • glas (ik gebruikte Picardie glazen van de Hema van 25 cl.)
  • eventueel een lepeltje

Meet de rum zorgvuldig af en doe deze als eerste in het steelpannetje. Zet het pannetje op een zacht vuur. Laat het warm worden en een klein beetje dampen. Meet de vruchtensappen af en voeg deze toe aan de rum. Voeg vervolgens de kruiden en de amandel essence toe. Let hierbij goed op de hoeveelheid, vooral de speculaaskruiden en de amandel essence zijn gauw too much. Roer het geheel goed door en laat het een minuut of vijf goed warm worden, maar niet koken!. Giet het warme mengsel in een glas, roer het eventueel nog door met een lepeltje – de kruiden bezinken een beetje – en genieten maar! Je kunt natuurlijk ook een alcoholvrije cocktail maken; laat dan de rum achterwege en voeg iets meer vruchtensap toe.

Tsjoch!

2 Reacties op “Cocktail recept

Geef een reactie

