Peperkoekhuisjes

Terwijl een horde bouwvakkers in Groningen mijn huis aan het herstellen waren, besloot ik een poos geleden om zelf eens een huis te bouwen. Van peperkoek. Het idee, ontwerp en recept had ik hier gevonden. (En hier is het tweede deel, met nog meer tips).

Het leek me een heel leuk idee! Nadat ik candy canes had ingeslagen bij de Xenos, ging ik aan de slag. Laat ik meteen maar even waarschuwen: deze huisjes zijn heel erg tijdrovend. Door mijn eigen onhandigheid ook nog eens extra heel erg tijdrovend, want ik haalde met mijn domme hoofd weer eens ‘freezer’ and ‘fridge’ door elkaar. (Het feit dat ik me niet bedacht dat bevroren deeg niet erg handig zou zijn, zegt wel wat over mijn gemoedstoestand op dat moment :p)

Anyway, je maakt het deeg een dag van te voren, doet het NIET in de vriezer en rolt het de volgende ochtend uit, om er daarna vormpjes uit te snijden. Ik moet zeggen dat ik had verwacht dat het vormpjes snijden moeilijker zou zijn. Het is wel een precies werkje. Nadat je ongeveer tien keer de restanten deeg weer uitgerold hebt en het bloedheet is in de keuken omdat de oven nog steeds aanstaat, kun je bouwpakketjes samenstellen:
Afkoelen, glazuur maken, candy canes verpulveren (verrassend moeilijk, gelukkig vond ik een hamer in het hok!) en dan: BOUWEN MAAR!

Wees geduldig en laat het glazuur – net als echte lijm – eerst een beetje plakkerig worden.

Creatievelingen kunnen net als mijn zusje schoorstenen en ijspegels maken.

Tadaaaa! Een dorp vol koekhuisjes!

De huisjes zijn eigenlijk bedoeld om op de rand van een mok te staan, die bij voorkeur gevuld is met warme chocolademelk. Misschien ligt het aan het perspectief van de foto’s op de receptensite, maar ik heb toch het gevoel dat Amerikaanse mokken ietsje groter zijn dan Nederlandse mokken..

Tot zover mijn bouwproject (: Als je eens een hele dag niets te doen hebt en besluit deze huisjes ook te maken, laat me dan vooral foto’s zien!

PS. In het originele recept voor de huisjes wordt melasse gebruikt. Na een grondige testactie ben ik tot de conclusie gekomen dat je beter een recept zonder melasse kunt gebruiken, tenzij je heel veel van melasse houdt. Iew.

Geef een reactie

