Blokzijler Merentocht

Er ligt ijs en dat betekent maar één ding: schaatsen! Ik heb de afgelopen dagen al heel wat mooie tochtjes gemaakt, vooral op nabij gelegen meren, kanalen, sloten en vijvers. Maar afgelopen woensdag (8 februari) reed ik dan eindelijk mijn allereerste echte, officiële schaatstocht, namelijk: de Blokzijler Merentocht.

Dat kwam zo: toevallig was ik de Elfstedentocht Twitteraccount aan het stalken lezen en daarop stond een link naar een website met allerlei schaatstochten die binnenkort zouden worden gehouden. Ik zag dat er ook één in Blokzijl was, las in de comments dat het daar mooi was en besloot mee te doen. Mijn vader nam een snipperdag op (hij zei tegen zijn collega’s dat hij ging “wintersporten op zeeniveau”) en wij reden woensdagochtend richting Blokzijl. Hieronder volgt een uitgebreid verslag!

We waren die ochtend niet de enigen die hadden besloten daar te gaan schaatsen, te zien aan het overvolle parkeerterrein:

Schaatsliefhebbers united!

Na het aanschaffen van een stempelkaart in het plaatselijke dorpshuis (“De Ploats”), liepen we naar het haventje waar de tocht begon. Ook daar was het best druk.

Na onze schaatsen ondergebonden te hebben, gingen we vol goede moed op weg.We begonnen met een stuk tegen de wind in, maar al gauw kwamen we in een meer beschut gebied, vol leuke slootjes en rietkragen.

Na een poosje gereden te hebben, kwamen we de eerste stempelpost tegen. Dit was tevens de plek waar de route werd gesplitst. Ik had op internet gelezen dat er gekozen kon worden tussen 15, 25 en 35 kilometer en ik wilde voor de 25 gaan. Blijkbaar was er geen 25 kilometer, dus kozen we maar voor 35.

Even pauzeren en de zelfmeegebrachte “koek” (notenbrood) en “zopie” (chocolademelk) nuttigen. Er lagen trouwens veel van dat soort zwarte bootjes, die in de zomer worden gebruikt door rietsnijders.

En toen kwam het zwaarste stuk: de Beulakerwijde. Op dit tamelijk grote meer moesten we tegen de wind in schuiven. Vermoeiend!

Maar kijk daar eens! De zon breekt door! En een stempelpost in zicht!

Mijn uitzonderlijk charmante, verwaaide en lichtelijk vermoeide hoofd.

Niet te missen, neon oranje stempelpost! Toen we even aan de kant zaten, raakten we in gesprek met een paar andere mensen. Een man vertelde dat hij negen jaar geleden naar Amerika was geëmigreerd, maar zodra er ijs lag, kwam hij weer even terug naar Nederland.

Na de meren kwamen we weer bij idyllische slootjes, met rietkragen en bootjes. Het reed er wel een beetje zwaar, maar gelukkig kwam er net een sneeuwschuiver voorbij (waarna iedereen achter die sneeuwschuiver bleef plakken, om op glad ijs te kunnen rijden).

Ojee.. een bootje dat dwars over het water ligt! Sommige mensen klunden eromheen, anderen klauterden erover. (Ik vind dit zo’n koddige foto :p)

Mooi toch?

Giethoorns bruggetje.

Keren na de stempelpost.

De sneeuwschuiver, met daarvoor een brancard.

Nog een klein stukje! De kerktoren van Blokzijl is al in zicht.

Hier een stukje van de oude zeehaven van pittoresk Blokzijl, waar ik nog even in een klein winkeltje wat ansichtkaarten insloeg en m’n vader en ik in een piepklein restaurantje een patatje aten.

En, de oogst van de dag:

Yay! Mijn allereerste toertocht gereden! *best een beetje trots* Het was een vermoeiende, maar ook zeer geslaagde dag (:

Ik zeg: RIDE BLINDER! (voor de niet-Friezen: SCHAATSEN VERDORIE!)

6 Reacties op “Blokzijler Merentocht

      • Als je nog niet geklikt hebt maar over de knop muist staat er “ik vind dit leukpost” ^^
        Dat terzijde, wat stoer!! Ik had er nooit aan gedacht dat je ook gewoon aan dat soort tochten mee kan doen, lijkt me leuk (maar dan wel een paar (of veel) kilometers minder ;))

        • Haha :p Ik had er eigenlijk ook nooit aan gedacht. Wij zijn thuis nogal van het “We schaatsen gewoon een kanaal/vijver/meer/sloot op in de buurt zodra het houdt”, maar dit was een leuke variatie! (En stiekem vond ik het superleuk om mijn stempelkaart steeds af te laten stempelen).

Geef een reactie

