Afscheid

Een paar dagen geleden hoorde ik van mijn moeder dat Siebolt – een oude vriend van mijn pake (“opa” voor niet-Friezen) – gediagnosticeerd is met maagkanker. Hij wordt niet meer beter. Ik vind het heel triest, vooral omdat Siebolt een hele kwieke oude man is, zelfs nu nog. Hij is geen oude man met allerlei kwaaltjes, hij zeurt nooit, hij kan prachtig vertellen en hij heeft geen gehoorapparaat en nauwelijks een leesbril nodig.

Siebolts ziekte betekent niet alleen dat we waarschijnlijk binnenkort afscheid van hem moeten nemen, het betekent afscheid nemen van een bepaalde periode. De periode waarin mijn pake nog in Rijs (Gaasterland) woonde en we daar regelmatig kwamen. Na zijn dood verdwijnen de bekende namen – namen van kennissen waar ik al van jongs af aan over hoor – langzaam. Ze verhuizen of overlijden en er komen rijke lui uit de Randstad voor in de plaats. Voor de rust.

Ik weet dat deze veranderingen onomkeerbaar zijn, maar soms heb ik het gevoel dat met het wegsterven van de oude generatie de sfeer van vroeger ook wegsterft. Waar ik vroeger bramen en maΓ―skolven plukte, is nu een grote golfbaan. Weilanden en stukjes wildernis worden omgetoverd tot plastic vakantiehuisjesparken. Het huis van mijn pake is al lang geleden verkocht en onbereikbaar. Nooit meer even naar de kippen, of kijken bij de groententuin. En sinds kort ook geen weekendjes weg meer naar het vakantiehuisje Heidebou; dat is verkocht.

Desondanks blijft het een gebied waar ik graag naar terugga. Ik houd van de bossen en het IJsselmeer, de lichte glooiing in het landschap. En waar we afscheid moeten nemen van oude kennissen, maken we ook weer nieuwe vrienden.

4 Reacties op “Afscheid

Geef een reactie

