Matthäus Passion

Gisteravond ging ik samen met mijn tante Rinske (en een groot aantal kennissen van haar) naar een uitvoering van de Matthäus Passion. Deze werd gehouden in de Martinikerk in Bolsward. Een enorme kerk.

Achtergrondverhaal: vijf of zes jaar geleden deed ik samen met mijn muziekklas mee met een korenwedstrijd. We zongen Koraal 72 van Matthäus Passion. Sinds die tijd heb ik altijd al eens naar een uitvoering van de Passion gewild, om het muziekstuk eens in zijn geheel te horen. Mijn tante nodigde me uit om met haar mee te gaan naar Bolsward. Zij gaat al ruim dertig jaar naar deze uitvoering. En dus ging ik gisteravond eindelijk eens mee!

Het was prachtig om te horen. Ik was blij dat ik een boekje had gekocht, waarin zowel de originele Duitse tekst als de Nederlandse vertaling in stond afgedrukt. Mijn tante had de bladmuziek mee, dus daar wierp ik zo nu en dan ook een blik op. Hierdoor kon ik de verhaallijn goed volgen. Het mooiste vond ik de recitatieven en aria’s met het koor en een solist. Ook een duet tussen sopraan + alt en het koor (nummer 33) was echt prachtig. Jezus is dan net gevangen genomen en het stemgeweld van het ruim negentig personen sterke koor vormde een prachtig contrast met de solisten.

Het was trouwens grappig om alle grijze en kale hoofden rondom mij te zien. Zoals wel vaker was ik één van de weinige aanwezigen beneden de vijfentwintig. Er werd regelmatig aan me gevraagd of ik het wel leuk vond en men leek dan oprecht verbaasd wanneer ik zei dat ik het inderdaad heel leuk vond. Grappig. Ook was de menigte verrassend chique (en Hollands!). Ik had niet verwacht dat het zo elitair was om naar de Matthäus Passion te gaan luisteren.

Fun fact: mijn tante had nog een blaadje in haar partituur van de uitvoering van 1991, waarin dezelfde alt/mezzo-sopraan meezong als gisteren! Wat een toeval.

 

Geef een reactie

