Zomerleeslijst, deel 1

In navolging van Danielle van Sometimes Sweet heb ik ook besloten om een leeslijst voor deze zomer te maken. Ik heb namelijk nog genoeg boeken in mijn kast om te lezen! Net als haar associeer ik de zomervakantie voor een groot deel ook met lezen. Het was vroeger een feest om naar de plaatselijke bibliotheek te gaan en boeken uit te zoeken. Het aantal te lenen boeken werd door de bieb altijd omhoog geschroefd naar acht; wat een luxe! Ik zie mezelf nog voor de kasten met boeken staan, wikkend en wegend. Paardenboeken, historische jeugdromans – hoe dikker, hoe beter. Eenmaal thuis moest ik mezelf altijd bedwingen om de boeken te ‘bewaren’ tot ik echt op vakantie ging. Want stel je voor, het horrorscenario: te weinig leesvoer mee op vakantie! (Dat is me overigens één keer overkomen. Ik heb toen alle kinderboeken van mijn zusje gelezen, twee van mijn eigen boeken herlezen en me door een veel te moeilijke roman van Thomas Rosenboom heen geworsteld. Minder dan ideaal, dat wel.)

Dus, hier is mijn leeslijst, deel één. Het is een mengelmoes van oude en nieuwe romans, waar ik hoge verwachtingen van heb. Vertel me vooral ook in de comments de boeken die jij deze zomer wilt lezen!

1. Muriel Barbery – Elegant als een egel (2006) (originele titel: L’Élégance du hérisson)

Ik geef het eerlijk toe: ik heb deze roman voornamelijk een tijdje geleden bij Selexyz gekocht vanwege de titel. Zodra mijn oog op de titel viel, moest ik de achterkant van het boek lezen. Dat sprak me ook aan. Dit boek ligt momenteel klaar om gelezen te worden en ik ben zo benieuwd!

De twaalfjarige Paloma Josse, dochter van een welgestelde, linkse familie uit Parijs, wil niet het vissenkomleven leiden waarvoor ze in de wieg lijkt te zijn gelegd en besluit op haar dertiende verjaardag zelfmoord te plegen. Het halve jaar dat ze nog voor de boeg heeft wil ze gebruiken om na te gaan of het leven wellicht toch nog zin heeft.
In het Parijse appartementengebouw waar ze woont, komt ze in contact met enkele bewoners: twee keurige dames met elkaar bespringende hondjes; een rijke Japanse weduwnaar; en vooral de 56-jarige Renée Michel, de conciërge van het gebouw, die zich met haar slonzige voorkomen voordoet als een echte, clichématige conciërge, maar die zich in werkelijkheid interesseert voor filosofie, literatuur en Hollandse stillevens.
Als Paloma het geheim van de oudere vrouw doorheeft, voelt ze zich tot haar aangetrokken. Ze begrijpt dat het mogelijk is haar levenslot te veranderen. Maar of dat voldoende is om haar van haar dreigende voornemen af te houden?

2. Louis Couperus – Eline Vere (1889)

Dit boek kocht ik voor een zacht prijsje in een goedkoop boekwinkeltje in Groningen. Ik las op dat moment De stille kracht  van Couperus voor mijn scriptie en dat boek sprak me erg aan. Ik had Van oude menschen, de dingen die voorbijgaan… al gelezen voor mijn studie en wilde nu eens een roman van hem lezen waar het Indische element niet in aanwezig was.

De meeslepende, virtuoos vertelde geschiedenis van Eline Vere speelt zich af in de kringen van de gegoede Haagse burgerij aan het einde van de negentiende eeuw. De onafwendbaarheid van het noodlot krijgt gestalte in de zwakke, overgevoelige en wankelmoedige Eline, een meisje van stand, begaafd, maar niet in staat zich aan te passen aan het ‘banale leven’. Door haar angst voor de werkelijkheid verliest zij zich in dromerijen, waarna de angst alleen maar verhevigd terugkomt. Het noodlot slaat langzaam maar onvermijdelijk toe.

3. Karen Thompson Walker – Wij waren hier (2012) (originele titel: The age of miracles)

Deze roman zag ik staan op de lijst van Danielle. De synopsis sprak me erg aan. De roman is momenteel nog niet in gedrukte vorm verschenen, maar wel als E-book. Hier is de synopsis die ik las:

On a seemingly ordinary Saturday in a California suburb, Julia and her family awake to discover, along with the rest of the world, that the rotation of the earth has suddenly begun to slow. The days and nights grow longer and longer, gravity is affected, the environment is thrown into disarray. Yet as she struggles to navigate an ever-shifting landscape, Julia is also coping with the normal disasters of everyday life—the fissures in her parents’ marriage, the loss of old friends, the hopeful anguish of first love, the bizarre behavior of her grandfather who, convinced of a government conspiracy, spends his days obsessively cataloging his possessions. As Julia adjusts to the new normal, the slowing inexorably continues.

4. Jonathan Safran Foer – Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (2005) (originele titel: Extremely loud and incredibly close)

Ik kan mezelf toch wel een beetje een fan van het werk van Jonathan Safran Foer noemen en dus is het toch ook wel een beetje een schande dat ik zijn debuutroman nog niet heb gelezen. Laten we hopen dat de zomervakantie hier verandering in brengt!

Oskar Schell is uitvinder, sieradenontwerper, amateur-entomoloog, francofiel, slagwerker, verwoed schrijver van fanmail, pacifist, archeolooog van Central Park, romanticus, Groot Ontdekkingsreiziger, juwelier, acteur (Yorick in de schoolvoorstelling van Hamlet), inconsequent veganist, verzamelaar van: zeldzame munten, vlinders die een natuurlijke dood zijn gestorven, Beatles-spullen, miniatuurcactussen en halfedelstenen. Hij is negen jaar.
Oskar heeft zijn vader verloren bij de aanslagen op het WTC in New York. In zijn vaders kledingkast vindt Oskar een vaas, en wanneer hij die per ongeluk laat vallen ontdekt hij een vreemd uitziende sleutel. Dan begint de jonge Oskar een zoektocht die hem door de stad New York zal voeren, in een poging betekenis te geven aan de zinloze dood van zijn vader.
 

 5. Erin Morgenstern – Het nachtcircus (2011) (originele titel: The Night Circus)
 
Dit boek werd me door Janette aangeraden. De samenvatting maakt me in ieder geval erg nieuwsgierig!
 
Het circus verschijnt uit het niets. Er gaan geen aankondigingen aan vooraf. Geen circusartiesten die ‘Komt dat zien!’ door megafoons schreeuwen, geen clowns die het publiek uitdagen, geen sterke man die roept ‘Wie durft?’In de zwart-wit gestreepte circustenten ligt een volstrekt unieke ervaring te wachten, een feest voor de zintuigen. Een magische plek waar je verdwaalt in een doolhof van wolken, waar je door weelderige ijstuinen wandelt, waar je met stijgende verbazing een getatoeëerde slagenmens ziet die zichzelf in een klein doosje weet te vouwen en waar je vol verwondering de schijnbaar onmogelijke trucs van de illusionisten gadeslaat.Welkom in het Cirque des Rêves…

Het is 1890, en het Cirque des Rêves trekt over de wereld. Achter de oogverblindende façade van trucs en magie van dit toverachtige circus woedt een hevige strijd tussen de twee jonge goochelaars Celia en Marco. Alle twee bezitten ze magische krachten en kunnen ze de werkelijkheid manipuleren. Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters getraind om deel te nemen aan ‘een spel’ waarin de een de ander moet verslaan om de beste illusionist te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood.

En dan een boek dat ik afgelopen dinsdag eindelijk heb uitgelezen:
Joshua Foer – Het geheugenpaleis (2011) (originele titel: Moonwalking with Einstein)
 
Ik had een positieve recensie gelezen over dit boek in Vrij Nederland en was nieuwsgierig naar de inhoud. Ik had niet direct door dat het een non-fictie werk was (‘Het geheugenpaleis’ klinkt behoorlijk romanachtig, toch?), maar was na het lezen van de achterkanttekst geïnitrigeerd door het onderwerp.
 
Een gemiddeld mens verspilt jaarlijks veertig dagen met het zoeken naar vergeten zaken. Dan is het warempel zaak dat menselijk geheugen onder de loep te nemen. Het geheugenpaleis doet dat. Het is een culturele geschiedenis van het geheugen, en een studie van de manieren om herinneren te beïnvloeden en effectief te trainen. Door middel van heel eenvoudige technieken kan het geheugen spectaculair verbeterd worden. Maar Foer gaat verder dan de geheugensport en onderzoekt de ongrijpbare aard van het geheugen aan de hand van gesprekken met mensen met bijzondere geestelijke vermogens, of het tegenovergestelde, met stoornissen.
 
Dit boek is een populair-wetenschappelijke studie naar het geheugen op basis van eigen ervaringen, literatuurstudie en vergelijkend onderzoek. Tegelijkertijd is het zoveel meer. De persoonlijke ervaringen en anekdotes van Joshua Foer (inderdaad, het broertje van) maken het boek leesbaar. Zijn scherpe observatievermogen en humor vallen op. Dit boek is geschikt voor mensen die meer willen weten over de werking van hun brein, die beter willen leren onthouden, die geïnteresseerd zijn in geschiedenis en die niet terugdeinsen voor het creeëren van absurde mentale afbeeldingen (zoals ‘moonwalken met Einstein’). Het is geen gemakkelijk boek, maar wel een aanrader!
10 Reacties op “Zomerleeslijst, deel 1

  1. Ik heb net de Borgia Ring van Michall White uit. Een detective waarin een hoofdinspecteur mysterieuze moorden op moet lossen die verweven zijn met de geschiedenis om een seriemoordenaar te vinden.
    Ik ben nu begonnen in Erfenis van Christopher Paolini. Dit is het laatste boek van de Eragon serie. Daarna ga ik Drood lezen van Dan Simmons, een waargebeurd verhaal over de vijf laatste raadselachtige jaren van Charles Dickens. Wat ik daarna ga lezen weet ik niet uit mijn hoofd…

    • Drood klinkt veelbelovend! Ik vind historische verhalen die gebaseerd zijn op de waarheid altijd interessant om te lezen. Zo las ik laatst De thuiskomst van Anna Enquist, over het leven en de mysterieuze dood van de beroemde kapitein James Cook. Geweldig boek (maar waarschijnlijk wel heel anders dan Drood). Ik ben nooit echt begonnen aan de Eragon serie. Is het de moeite waard, ook voor een nauwelijks-fantasy-lezer, zoals ik?

  2. Ooh, jouw lijst ziet er een stuk spannender uit dan de mijne :p Ik heb “Spotgaai” van Suzanne Collins (deel 3 van de hunger games serie) op de planning staan. Deel 1 en 2 heb ik ieder binnen een dag uitgelezen, dus ik haal deze niet voor het weekend, omdat ik m dan pas wil lezen :p
    Daarna ga ik weer eens de harde literatuur in: ik heb “De ontdekking van de hemel” (Harry Mulisch) en “De wereld van Sofie” (Jostein Gaarder) een tijdje geleden op een boekenmarkt gekocht, dus die wil ik nu weer eens lezen.

    • Ik heb De ontdekking van de hemel ooit wel eens gelezen, geloof ik… Of ik ben er in begonnen. Misschien moet ik ‘m ook gaan herlezen! Net als het boek dat ik nu lees (Elegant als een egel) lijken het me wel twee titels waar ik voor volledige doorgronding meer filosofische kennis nodig heb dan ik momenteel bezit… (Lees: momenteel vliegen de verwijzingen naar Husserl, Kant en Schopenhauer me om de oren)

Geef een reactie

