Fryslân boppe

Afgelopen weekend gingen mijn moeder en ik samen naar de caravan in Sondel. Dat was 1. gewoon leuk en gezellig en 2. noodzakelijk, omdat mijn vader met de vloerverwarming in de badkamer zou gaan prutsen en beton zou gaan storten. (Toen gebeurde er een kleine ramp, want mijn vader boorde in de al bestaande vloerverwarming – er was overal water en paniek en gevloek en moedeloosheid. Maar gelukkig kon mijn vader het lek oplossen zonder dat er weer tegels uit de net getegelde badkamervloer moesten worden gehaald. Tot zover de spanning en sensatie rondom een badkamerverbouwing.)

We gingen dus naar de camping in Gaasterland. Omdat ik niet zo goed ter been was en er windkracht acht stond, gingen we niet wandelen of fietsen, maar even toeren met de auto. Eerste stop was bij het Mirnser Klif. Daar was het best wel druk.Vroeger ging ik hier vaak zwemmen met mijn pake en beppe, of samen met mijn ouders en zusje. Het water wordt slechts heel geleidelijk aan dieper – zo geleidelijk dat je wel een kilometer van de kust af kunt lopen (Iets wat ik vroeger altijd probeerde te doen, maar halverwege mee stopte, omdat het maar niet dieper werd. Saai, natuurlijk.)

Anyway, zwemmen zat er die dag niet echt in, want het was vrij frisjes en er was een horde kitesurfers aanwezig. En dan bedoel ik eigenlijk een grote horde kitesurfers. Het Mirnser Klif is geloof ik tegenwoordig één van DE places to be als het op kitesurfen aankomt. Het tilt er op van de sportieve waterloze Duitsers, die graag in het weekend naar het waterrijke zuidwesten van Friesland reizen. Er hing een gezellige sfeer en het was leuk om een tijdje alle kleurrijke vliegers en acrobatische toeren te bekijken.

Toen we terugliepen naar onze auto vielen onze ogen op het volgende:Friese vlag spiegelhoesjes!

Ik herhaal: spiegelhoesjes met de Friese vlag erop! Hoe geweldig is dat? Mijn moeder en ik vonden het een fantastische reactie op alle (inmiddels overbodige) oranje spiegelhoesjes. Een korte zoektocht op internet leerde me dat deze hoesjes waarschijnlijk zelfgemaakt zijn. Potentieel gat in de markt?

Vervolgens tuften we naar Laaxum, een pittoresk dorpje aan het IJsselmeer. Een paar dingen over Laaxum: de vlaggen- en wimpelwinkel uit de buurt heeft goede zaken gedaan, want binnen een straal van honderd meter hangen een stuk over vijf Friese vlaggen, de patat van het enige cafeetje/restaurantje is heerlijk en een afgedankte boot op het droge is een prima speelobject. Ook waren er zoveel klaprozen. Ik houd van klaprozen. Ze zien er heel delicaat uit, maar zijn behoorlijk taai. En ze hebben niet zo overdreven veel bladeren als papavers.
Ik zou best wel eens een weekje in dit oude, schattig uitziende vissershuisje willen bivakkeren. Moet het alleen niet gaan regenen. Die boom hing bijna in het dak en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat niet voor lekkage zorgt. Dit huisje stond trouwens naast een supermodern en superstrak nieuwbouwhuis. Vreemd contrast.

Er was een heel klein schuurtje waar – ter gelegenheid van het honderdjarige jubileum van de haven van Laaxum – een kleine fototentoonstelling was. Vroeger werden er in dit schuurtje netten gerepareerd. Er was een hele lieve oude meneer met Parkinson, die heel veel wist te vertellen over de haven en de mensen. Dat was erg leuk.

Op deze foto staat het huis dat als eerste in het dorpje telefoon had. Wanneer er gebeld moest worden, gingen de mensen uit het dorp daarheen. De heer des huizes pakte zijn horloge er bij en wanneer de secondewijzer op twaalf uur stond, mocht men beginnen met bellen. Daarna werden de kosten secuur verrekend.

Vervolgens reden we via de toeristische route terug naar de caravan, aten we salade, pakten we onze spullen in en reden we over een angstvallig rustige weg terug naar huis. Daarna gingen we lezen, laptoppen en theedrinken. En voetbal kijken natuurlijk.

2 Reacties op “Fryslân boppe

Geef een reactie

