Nieuwe oude school

Gisteren was de diploma-uitreiking van mijn zusje. Het was een lange, maar erg gezellige avond. Haar mentor was een vrolijke man, die als een ware talkshowhost de hele avond aan elkaar heeft gepraat. Tussendoor waren muzikale intermezzo’s en genânte verhalen. En flitsen veel camera’s en uiteindelijk werden er een hele hoop zwarte academische hoedjes in de lucht gegooid.

Na afloop was er een feest in de kantine (met de Big Band, natuurlijk!). Buiten stond een patatkraam. Terwijl ik rondliep – en zo nu en dan een bekend gezicht zag – verbaasde ik me erover dat ik over twee maanden les zal gaan geven op deze school. Mijn oude middelbare school. En toch ook weer niet helemaal mijn school, want van het oude gebouw zijn bijna geen sporen meer van te ontdekken. Alleen het ietwat mysterieuze en foeilelijke knijperstandbeeld staat er nog. De nieuwe school is strak, transparant en kleurrijk. Heel wat anders dan het oude FS, vol bijgebouwen, stenen muren en smoezelige gangen.

Ik wierp een blik in wat lokalen en als ik docenten tegenkwam, probeerde ik me voor te stellen dat het straks collega’s zouden zijn – en niet meer oud-docenten. Een gek idee, maar ook heel erg leuk. Ik ben er klaar voor om in het ‘aquarium’ (zoals mijn zusjes mentor de lerarenkamer noemde) in plaats van de kantine te zitten!

 

 

Geef een reactie

