Soep!

Ik ben eigenlijk niet een enorme soepliefhebber. Ik maak dan ook niet zo vaak soep. Maar omdat Tim en ik tomaten in ons wekelijkse groentepakket hadden gekregen én ik had besloten om eens te gaan koken uit dit kookboek

maakten we tomatensoep met notenolie. Dat was zo’n succes, dat ik de soep vandaag weer maakte. Deze keer smulden mijn ouders er ook van. Omdat ik niemand deze supersoep wil onthouden, is hier het recept (lichtelijk aangepast):

Tomatensoep met notenolie, voor vier personen
10 + 30 minuten

Ingrediënten:

750 gram (roma) tomaten
5 bospeentjes
1 grote ui
2 teentjes knoflook
2 takjes verse rozemarijn
6 eetlepels olijfolie
50 gram pistachenoten
400 ml tomatensap

extra nodig: staafmixer (of keukenmachine), oven, grote soeppan

1. Verwarm de oven voor op 180 C. Snijd de tomaten in grove stukken. Schil de bospeentjes en snijd ze in stukken. Eventueel kun je de peentjes kort koken, zodat ze wat zachter zijn voordat ze de oven in gaan. Snijd de ui en de knoflook grof. Ris de blaadjes van de takjes rozemarijn en meng ze met de helft van de olijfolie. Doe het mengsel bij de tomaten, bospeen, ui en knoflook. Verdeel de groenten over een bakplaat bekleed met bakpapier en bak ze 30 minuten in de oven. Schep ze halverwege een keer om.

2. Pel de pistachenoten, spoel ze eventueel af om het zout te verwijderen en meng de noten met de rest van de olie. Voeg 2 eetlepels water toe en maal met de staafmixer (of keukenmachine) tot een notenolie. Breng op smaak met peper en zout.

3. Verwarm het tomatensap in een soeppan. Schep de groenten en het vocht erbij en pureer alles met de staafmixer (of keukenmachine). Voeg wat extra tomatensap toe als de soep te dik is. Breng op smaak  met peper en zout en serveer met een schepje van de notenolie. Lekker met geroosterd brood.

Een paar dingen: Tim en ik gebruiken tegenwoordig vrijwel alleen maar kokosolie. Dat werkte ook prima voor de groenten en de olie. Over de olie: mijn olie werd meer een crème, wat ik eigenlijk wel prima vond. Ik prefereer mijn soep trouwens met stukjes groente erin, dus ik pureerde hem niet helemaal. Is ook een optie.

Kook en geniet!

Geef een reactie

