Zomerleeslijst recap

De zomer is alweer bijna voorbij en daarom wilde ik weer even terugkomen op de zomerleeslijst die ik aan het begin van de vakantie samenstelde. De stand tot nu toe:

  1. Muriel Barbery – Elegant als een egel (2006) (originele titel: L’Élégance du hérisson)
  2. Louis Couperus – Eline Vere (1889)
  3. Karen Thompson Walker – Wij waren hier (2012) (originele titel: The age of miracles)
  4. Jonathan Safran Foer – Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (2005) (originele titel: Extremely loud and incredibly close)
  5. Erin Morgenstern – Het nachtcircus (2011) (originele titel: The Night Circus)
  6. Willem Frederik Hermans – De donkere kamer van Damokles (1958)
  7. Anna Enquist – Het geheim (1997)
  8. Joke van Leeuwen – Iep! (1996)
  9. Rascha Peper – Een spaans hondje (1998)
  10. Arto Paasilinna – De huilende molenaar (1981) (originele titel: Ulvolva mylläri)
  11. Franziska Gerstenberg – Hoeveel vogels (2008) (originele titel: Wie viel Vögel)

Vijf van de elf. Een redelijke score (; Ik heb alle boeken met plezier gelezen, hoewel sommige me wel meer aanspraken dan anderen. Ik geef hieronder even kort mijn mening over elk boek:

Elegant als een egel
Ik vond dit boek een moeizaam begin hebben. Dat kwam vooral omdat er in de eerste paar hoofdstukken continu gedachtegoed van Belangrijke En Grote Filosofen naar de lezer wordt gesmeten. Als je daar eenmaal doorheen bent, krijgt het boek meer vaart. De hoofdpersonages zijn grappig, intelligent, sarcastisch en vooral onvergetelijk. Ik weet niet of het te maken had met dat het boek uit het Frans is vertaald, maar ik vond de schrijfstijl soms heel bijzonder. Het deed me een beetje denken aan werken van Vondel en Huygens: hele lange zinnen met ontelbaar veel bijzinnen. Door dat soort zinnen en door de soms ingewikkelde filosofische en maatschappelijke vraagstukken die te berde worden gebracht, moet je als lezer wel blijven opletten. Maar: een prachtig boek!

Extreem luid en ongelooflijk dichtbij
Ik vraag me af hoe het kan dat het zo lang heeft geduurd voordat ik dit boek ben gaan lezen. Het was grappig en ontroerend. Het duurde even voordat ik alle verhaallijnen en brieven aan elkaar kon koppelen, maar ik geloof dat dat juist ook de bedoeling was. De vormgeving van dit boek was anders dan ik gewend ben. Ik moet altijd even wennen aan andere dingen dan alleen letters in een boek, maar ik vond het erg passend. Heeft iemand de gelijknamige film ook gezien? Is ie de moeite waard?

Het nachtcircus
Dit boek heb ik in één weekend uitgelezen. In het begin moest ik even op gang komen, maar toen ik er goed voor ging zitten, las het boek als een trein. Zo mooi! Het voelde een beetje als de eerste keer dat ik een Harry Potterboek las: ik werd helemaal meegezogen in een wereld vol mysterie en magie. Het verhaal was prachtig: vol details (ik hou van omgevingsdetails!) en romantiek. Zeker een aanrader.

Het geheim
Dit was het mooiste boek dat ik deze zomer las. Ik had Het geheim en Hoeveel vogels meegenomen naar Boedapest. De eerste paar dagen las ik een haastig op het vliegveld gekochte Groene Amsterdammer van voor naar achteren. Eenmaal op Sziget aangekomen begon ik in Het geheim. Stel je voor: een campingterrein vol brakke en/of feestende mensen, klamme hitte, veel tentjes, campingstoeltjes en veel te luide livemuziek op de achtergrond. En dit boek. Ik heb het in één ruk uitgelezen. Wat een fantastisch boek. Ik heb Anna Enquist pas recent ontdekt; het eerste boek dat ik van haar las was De thuiskomst. Ook al zo’n prachtig geschreven verhaal. Wat ik zo sterk vond aan De thuiskomst was dat het ontzettend tragische verhaal nergens te tragisch en tranentrekkend werd. Zo knap. Het geheim had dat ook. Een hele subtiele schrijfstijl, waarin veel onbesproken blijft, maar de dingen die worden verteld wel voor een helder beeld zorgen. Vooral de passages waarin op het pianospelen wordt ingegaan vond ik prachtig. LEZEN!

Hoeveel vogels
Na Het geheim begon ik in dit boek. Een verhalenbundel, vol met verhalen over twintigers/dertigers die  proberen een leven op te bouwen na de val van de Muur. In tegenstelling tot Het geheim las dit boek moeizamer. Dat lag niet zozeer aan de schrijfstijl – hoewel die wel bijzonder was – maar meer aan de thema’s en de sfeer in de korte verhalen. Ik heb sowieso vaak meer moeite met het lezen van korte verhalen, omdat ze voor mijn gevoel vaak heel abrupt eindigen. Dat was ook het geval bij deze bundel. Veel verhalen hadden naar mijn idee niet een ‘echt’ einde. Dat ligt natuurlijk maar net aan je verwachtingen – en happy ends passen ook niet goed bij dit boek. De sfeer in de verhalen was grimmig en wanhopig. Veel personages leken geen grip op de wereld te hebben. Veel mislukte relaties. Het was misschien niet het meest geschikte boek om te lezen op een festival en misschien heb ik er daarom ook minder van genoten. Desalniettemin een mooi boek.

Momenteel ben ik bezig in De donkere kamer van Damokles en ik ben van plan om de andere boeken gewoon in de herfst te gaan lezen! Als iemand nog leestips heeft voor mooie boeken, dan hoor ik het graag!

Een Reactie op “Zomerleeslijst recap

  1. Ik heb de film gezien, hij is echt heel erg mooi, en ontroerend, en schattig. Wel een beetje anders dan het boek geloof ik (waar ik nooit dol op ben), maar het is al lang geleden dat ik t boek las, dus zeker weten doe ik dat niet.

Geef een reactie

