Voltooid

Het is volbracht.

Afgelopen woensdag (26/09) had ik mijn laatste bijeenkomst met mijn scriptiebegeleidster. Ik ging met knikkende knieën naar Groningen. ’s Nachts had ik gedroomd dat mijn scriptie vol rode strepen stond. Met donderende stem werd mij verteld dat ik een onvoldoende had gehaald en alles nooit meer goed zou komen. Ieehh.

Er hing ook best wat van een goed cijfer af. Terwijl ik ik in de bus zat naar Groningen, bedacht ik me dat keer op keer. Er moest en zou voor 1 oktober een voldoende staan in Progress – het cijfersysteem van de RuG. Zo niet, dan zou ik gedwongen moeten stoppen met mijn stage. Een rampscenario voor me, vooral omdat ik nu net zo’n leuke stageschool had. En ik zou weer minimaal een halfjaar niks zitten doen. Ook niet echt een gedachte om vrolijk van te worden.

Ik realiseer me opeens dat het gros van de mensen dat dit leest waarschijnlijk geen idee heeft van het onderwerp van mijn MA-scriptie. Daarom hieronder een korte samenvatting, geciteerd uit het eindbeoordelingsverslag:

Centraal in de MA-scriptie van Margje staat een onderzoek naar de relatie tussen de literaire uitbeelding van tropische ziekten en in een aantal Indische romans en het medische discours daarover. Het onderzoek concentreert zich, anders gezegd, op de interdiscursieve relatie tussen het literaire en het medische discours rond 1900. Hiertoe is een corpus geselecteerd van enerzijds een viertal contemporaine medische bronnen literatuur en een drietal Indische romans, te weten: Goena-goena (1887), van P.A. Daum, Een droom (1899) van Henri Borel en De stille kracht (1900) van Louis Couperus.
Het gaat hier dus om een hermeneutisch georiënteerd onderzoek waarin resultaten van de tekstanalyse vervolgens worden geconfronteerd met een aantal medische bronnen. Het onderzoek analyseert en confronteert dus twee soorten teksten: medische en literaire.

Eénmaal in haar kantoortje aangekomen stelde mijn begeleidster mevrouw Kemperink me vrijwel meteen gerust. Ik had een voldoende, een zeven om precies te zijn. Hoera! Blijdschap! Een zucht van verlichting! Na deze heuglijke mededeling bespraken we de eindbeoordeling.

De theoretische kant van mijn scriptie was hier en daar wat mager. Volledig terecht – ik hield me liever bezig met het interpreteren van literatuur dan het uitwerken en onderbouwen van een ingewikkeld theoretisch kader. Wel kreeg ik een in mijn ogen enorm compliment doordat mevrouw Kemperink zei dat zij en de tweede beoordelaar de onderzoeksrichting origineel vonden en er nog genoeg mogelijkheden waren om het verder uit te werken in een eventueel promotie-onderzoek. Ik kan dus altijd nog promoveren op dit onderwerp!

Het was een lang en moeizaam proces, maar na anderhalf jaar werken aan de grenzen van het weten is de scriptie klaar. Het is een onderzoek geworden waar ik trots op ben en waar ik veel van heb geleerd. Desondanks ben ik blij dat ik het nu heb afgesloten en me volledig kan focussen op mijn stage.

Hoera! (:

4 Reacties op “Voltooid

Geef een reactie

