Kokkerellen

In het kader van mijn vier doelen ben ik (weer) aan het bakken en kokkerellen geslagen.

Als eerste heb ik brownies gebakken. Gewoon uit een pakje. Als ik brownies uit een pakje maak, gebruik ik altijd de Fair Trade mix. Die smaakt tenminste naar chocolade zónder rare bijsmaak. Verder gooide ik er nog wat walnoten, stukjes melkchocolade met hazelnoten en stukjes pure chocolade door. Warm uit de oven, met een restje slagroom. Calorierijk en lekker!

Eén keer in de zoveel tijd ontvangen Tim en ik bij ons groentepakket het tijdschrift Smaakmakend. Ik vind het altijd een heel leuk tijdschrift om door te bladeren, om verschillende redenen. Ten eerste ziet de vormgeving er altijd prachtig uit: mooie lettertypes en foto’s. Ten tweede staan er altijd heerlijke recepten in, en een pluspunt: ook vaak vegetarisch. En niet onbelangrijk: de inhoud is beperkt. Het is geen Allerhande met 409874 recepten, waar ik door alle keuzestress door de bomen het bos niet meer zie. Hoera voor beperking!

Ik maakte dit heerlijke recept (wat ik ondertussen al veel vaker heb gemaakt), saus van pompoen met geitenkaas:

Ingrediënten

  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • 2 eetlepels salieblaadjes, fijngesneden
  • 600 g pompoen, schoongemaakt gewogen
  • 125 ml groentebouillon
  • ½ theelepel nootmuskaat
  • 150 g zachte geitenkaas, verkruimeld
  • 3 eetlepels peterselie, fijngehakt

Bereidingswijze

Verhit de olijfolie in een pan en fruit de ui met de knoflook en salie 3 minuten. Voeg de pompoen toe en bak al omscheppend 3 minuten mee. Voeg de bouillon en naar smaak zout, peper en nootmuskaat toe. Leg de deksel op de pan en stoof de pompoen op laag vuur in 12 minuten gaar. Meng de saus met pasta en strooi de geitenkaas en peterselie erover. Lekker met penne.

Samen met mijn zusje bakte ik chocoladehaverkoekjes. Ik heb niet zo’n goede verstandhouding met haverkoekjes. Ze worden altijd te klef, of te hard, of te zoet, of te mislukt. Ik heb nog nooit de perfecte haverkoekjes gebakken. Deze waren wel oké. Ze waren wat aan de zoete kant, maar ze waren wel met cacao!

Dit recept komt uit het vurrukkelukke boek Green & Black’s chocoladerecepten. (Green & Black’s chocolade is sowieso verrukkelijk). Echt, er staan de meest geweldige (en tijdrofende) chocoladerecepten in. Maar ik wilde iets simpels en dus koos ik dit recept:

Ingrediënten (voor ca. 20 stuks):

  • 350 g boter
  • 3 eetlepels golden syrup
  • 175 g donkerbruine basterdsuiker
  • 175 g ruwe rietsuiker
  • 175 g goede kwaliteit havervlokken
  • 275 g havermout
  • 6 eetlepels goede kwaliteit cacaopoeder

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 140 graden. Vet de bakplaat in.
Smelt de boter met de siroop en beide soorten suiker in een pan. Laat het niet borrelen. Roer de havervlokken, de havermout en de cacao erdoor.
Stort de massa op de bakplaat en druk hem er met een vork helemaal op uit. Bak de koek 18-20 minuten. Hij moet volledig gaar worden, maar mag niet borrelen. anders wordt het een toffeeachtige massa. Hij moet smeuïg blijven.
Neem de bakplaat uit de oven en laat het gebak 20 minuten afkoelen voor u het in vierkanten snijdt. Laat ze volledig afkoelen voor u ze van de bakplaat neemt.

Ook bakten m’n zusje en ik chocolade macaroons. Tijdens onze shopsessie in Sneek zagen we namelijk een macaroonsmix liggen in de Xenos en dus besloten we dat maar eens te proberen. Het resultaat oogde niet helemaal perfect, maar smaakte heel lekker! (Macaroons zijn trouwens schuimpjesachtige koekjes met crème ertussen.)

Ik heb een hele stapel kooktijdschriften verzameld, waar ik deze week eens even lekker in ga neuzen, op zoek naar nieuwe recepten om te proberen!

Geef een reactie

