Recept voor pompoencheesecake

Fun fact: ik houd van taart.

Ha! Wie houd er nou niet van taart? Ik ben de afgelopen weken weer helemaal in baksferen en heb me uitgeleefd met appeltaart (met of zonder bourbon) en bosbessentaart (met of zonder aardbeien). Ook ontdekte ik het gemak van kruimeldeeg, dus bedekte ik alle taarten met kruimeldeeg.

Maar toen had ik zin in cheesecake. En omdat ik me avontuurlijk voelde – voor zover je je avontuurlijk kunt voelen in je eigen keuken – besloot ik om niet mijn standaard cheesecake te maken, maar deze versie. Met pompoen en veel herfstige kruiden.

20131018_102004a

Pumpkin cheesecake with a gingersnap crust – iets aangepast recept – voor één taart.

Ingrediënten:

  • 175 gram gemberkoekjes (Ik gebruik deze van Billy’s Farm, die hebben als bonus ook nog sinaasappel)
  • 4 eetlepels gesmolten boter
  • 800 gram roomkaas
  • 100 gram rietsuiker
  • 50 gram donkere basterdsuiker
  • 3 eetlepels bloem
  • 1 cup pompoenpuree
  • 1 eetlepel kaneel
  • 1 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 1 theelepel gember
  • 1 theelepel kruidnagelpoeder
  • 1 eetlepel vanille extract/1 theelepel vanillepoeder
  • 1/2 theelepel zout
  • 3 eieren

Bereiding:

De pompoenpuree maak je door een kwart van een grote pompoen of een derde van een kleine pompoen te hakken. Verwijder de pitten en draden en schil het stuk pompoen. Hak het vervolgens in kleine blokjes en laat het 20 minuten koken op een zacht vuurtje. Giet het daarna af en pureer het. Laat het pompoenmengsel afkoelen voordat je de taart gaat maken.

Verwarm de oven voor op 175 °C. Maal de gemberkoekjes fijn in een keukenmachine. Smelt de boter in een pannetje en meng de koekkruimels erdoor. Als alles goed gemengd is, druk je het koekmengsel goed aan op de bodem van een springvorm. Zet de springvorm voor 8-10 minuten in de oven. Laat de oven afkoelen naar 150 °C als de bodem klaar is.

Meng in een grote kom de roomkaas met de rietsuiker en basterdsuiker. Zorg er tijdens het mixen/roeren voor dat je niet te enthousiast mengt. Probeer zo weinig mogelijk te mixen, zodat er straks minder lucht in je cheesecakemengsel zit en er geen barsten in de taart komen (zoals bij mij!).

Voeg dan de bloem en afgekoelde pompoenpuree toe. Meng vervolgens alle kruiden, het zout en de vanille erdoor. Voeg als laatste de eieren één voor één toe. Schenk het net-goed-gemengde-mengsel in de springvorm en bak de taart in 45 minuten gaar. Laat de taart daarna goed afkoelen en zet hem tenslotte voor minimaal 5 uur in de koelkast. Persoonlijk vind ik het het gemakkelijkst om de taart ’s avonds te maken, zodat hij de volgende ochtend zeker genoeg is opgestijfd. Daarnaast hebben de kruiden dan meer tijd om in de taart te trekken en hun smaak af te geven.

Serveer met een beetje (ongesuikerde) slagroom en wat kaneel bovenop.

Geef een reactie

