Paleizen en kastelen

Een tijdje geleden ging ik naar Heerlen. Daar was namelijk een lezing over Het stenen bruidsbed van Harry Mulisch. Omdat ik een beetje een topografisch kneusje ben, dacht ik dat Heerlen bij Amsterdam lag. Haha. Nadat Google Maps mij op de hoogte had gesteld van mijn topografische miskleun, besloot ik om alsnog te gaan en er dan ook maar een leuke, toeristische, roadtripachtige tweedaagse van te maken.

’s Ochtends vertrok ik samen met mijn moeder richting Utrecht, met een auto vol spullen voor mijn zusje. Daarna besloten we Missie Winterjas Voor Franka te starten en die werd binnen anderhalf uur succesvol beëindigd. Toen stapte ik in de trein naar Heerlen. Onderweg zag ik een enorme silo, met een hartje erop gegraffitit. Meer zag ik niet, want ik las snel Het stenen bruidsbed uit.

Ik verdwaalde ontzettend tijdens de kilometer die ik naar mijn hotel moest lopen, maar uiteindelijk vond ik het en kon ik even neerploffen op een fijn bed. De gangen in het hotel waren trouwens een beetje creepy, ze waren heel schaars verlicht en de lichtknopjes waren in eerste instantie vrij onvindbaar. Ik kreeg er een beetje een unheimisch gevoel van. Dat kwam misschien ook omdat ik laatst met Tim een enge film had gezien waar heel spannende vermoorddingen gebeurden in een motel.

20131029_165145aDit was trouwens het uitzicht van mijn kamer, een grote plataan en de St. Pancratiuskerk. Ik ging in de stromende regen op zoek naar een eetplek en vond een rustig Italiaans restaurant waar ik lekker pizza en tiramisu at. Het was in het begin een beetje vreemd om alleen te eten, maar toen ik gewend was, was het heel relaxt.

De lezing werd gehouden in het Glaspaleis, wat al behoorlijk indrukkend klonk. Het was een groot, glazen gebouw dat vroeger een warenhuis was geweest. De lezing was heel interessant. Veel onderwerpen die werden behandeld waren niet nieuw voor me, maar er hing een prettige sfeer en het was leuk om met elkaar te discussiëren.

De volgende dag ging ik eerst ontbijten bij Bagels & Beans in het Glaspaleis. Het was blijkbaar het vijftigste filiaal van Bagels & Beans, dus dat vond ik leuk! Ik zat lekker in het zonnetje een heerlijk ontbijt te eten en ondertussen een leuk boek te lezen. Daarna bekeek ik de korte tentoonstelling die er ook in het paleis was over Ted van Lieshout.

20131030_100047a 20131030_103544aEn toen ging ik met de trein naar Hoensbroek. KASTEEL Hoensbroek! Kijk maar:

20131030_122414a 20131030_122857aZo cool! Het was er extreem rustig, dus ik kwam bijna niemand tegen terwijl ik via smalle stenen wenteltrappen naar de hoogste toren klom (wat nog niet meeviel met een rugzak en handtas bij me), in kelders en kerkers struinde en alle tussenliggende kamers en balzalen verkende.

20131030_124138aKijk, wat een mooi bureau. Ik zag mezelf al helemaal zitten, beetje Postcrossingkaarten schrijven, beetje nagels lakken.

20131030_133820aOké: fangirlmodus. Dit trappenhuis gaf me echt een Zweinsteingevoel! Een statige houten trap waar veel deuren op uitkomen, een traploper in de kleuren van Griffoendor en ook nog eens heel veel schilderijen (die stiekem vast ook konden bewegen). Zwarte mantels, punthoeden, Wingardium Leviosa… Anyway, tot zover mijn fangirlmodus.

20131030_141610aNa een hele tijd in het kasteel rondgelopen te hebben, liep ik daarna weer terug naar het station. Ik lunchte bij dit idyllische vismeer en moest me toen ontzettend haasten om mijn trein te halen. In Utrecht liep ik bijna stuiterend van enthousiasme rond in Paperchase en daarna ging ik weer richting noorden.

Nu wil ik meer kastelen bezoeken!

2 Reacties op “Paleizen en kastelen

Geef een reactie

