Tabouleh (maar dan anders) met granaatappel en geitenkaas

Zo nu en dan kook ik iets door hatseflats wat dingen die nog in de koelkast liggen bij elkaar te gooien. Soms is het niet zo heel erg lekker, of gewoon redelijk geslaagd en heeel soms is het is waarvan ik denk: omg, dit moet ik NU opschrijven, want ik moet dit recept aan mijn kinderen doorgeven.

Oké, misschien is dat wat overdreven. In ieder geval kookte ik afgelopen maandag uitgebreid voor Tim en maakte ik als voorgerecht gevulde rode paprika’s met bulgur, granaatappel, geitenkaas met honing en citroen. En het was lekker!

De paprika is optioneel, want ik at de volgende dag het restje bulgur en dat op zichzelf ook erg lekker. Basically is het een soort tabouleh, maar dan anders.

20131126_124934a

Tabouleh (maar dan anders) met granaatappel en geitenkaas

Ingrediënten:

  • 140 gram bulgur (70 gram per persoon, plus 2,5 keer de hoeveelheid kokend water van de hoeveelheid bulgur)
  • 2 eetlepels extra vierge olijfolie
  • halve granaatappel (de andere helft kun je opeten terwijl je Community kijkt, bijvoorbeeld)
  • 80 gram geitenkaas met honing
  • citroensap naar smaak
  • peper

Pel eerst de granaatappel. Pro tip: koop granaatappel bij een toko en kies het meest wanstaltige, rimpelige en uitgedroogd uitziende exemplaar. Die zijn rijp. Koop je – net als ik ooit deed – een prachtig helderrode granaatappel, dan is die niet-te-pruimen-zo-zuur. Je kunt natuurlijk ook een bakje reeds gepelde granaatappelpitjes kopen bij de AH, maar dan mis je de fun van dingen openbreken en lospellen.

Granaatappel gepeld? Kook dan de bulgur in het water. Als je bent zoals ik doe je er altijd te veel water bij, waardoor de bulgur niet alles opneemt en je na 7 minuten koken het spul alsnog moet afgieten. Voeg na het eventuele afgieten de olijfolie toe en laat het 10 minuten staan. Verbrokkel de geitenkaas. Voeg daarna de granaatappelpitjes en de verbrokkelde geitenkaas toe en meng het geheel. Voeg naar smaak peper en citroensap toe. Je kunt deze tabouleh (maar dan anders) warm, lauwwarm of koud eten. ZO HANDIG.

Eventueel kun je de bulgurmix na het mengen in twee rode, ontpitte paprika’s doen. Bak de gevulde paprika’s in 15-20 minuten op 180 ºC gaar.

En dan nu een belangrijke vraag: wie wil er lid worden van mijn bulgurfanclubje?

3 Reacties op “Tabouleh (maar dan anders) met granaatappel en geitenkaas

  1. Kijk, dit zijn recepten waar ik wat aan heb! Ik moet ook altijd bulgur afgieten, en ik had geen idee welke granaatappels rijp zijn dus haal altijd een bakje maar vers lijkt me zo leuk :D

  2. Hello From Volrecepten.be!

    We are a recipe search engine and I would like to invite you to join our site and make your recipes available to many people. If you liked it, you can join through the top blogs on the right of the page.
    Please, contact me if you any question :) at info@volrecepten.be

Geef een reactie

